Date 2006-12-13

Publication De Morgen

Performance(s)

Artist(s)

Company / Organization

Keywords tekeningentekeningpuntjeskamerspuntasobulinkerbovenhoekboobytraphekjeperspectiefvervormingen

De wereld op een punt: Antwerpen > Pentekeningen van Josef Nadj

De wereld op een punt

Antwerpen > Pentekeningen van Josef Nadj

Josef Nadj was vorig weekend te gast in de Singel met Asobu, het verrassende dansstuk dat hij deze zomer als artiste associé van het Festival van Avignon presenteerde op de Cour d'Honneur van het Pauselijk Paleis. Verrassender is echter de expo met zijn pentekeningen in Antwerpen.

door Pieter T'Jonck

Nadj' tekeningen hebben wat weg van zijn theaterwerk, al ontstonden ze autonoom. Je ziet eenzelfde claustrofobische wereld van gesloten kamers waarin vaak kale mannetjes in een saai pak toeven. Die stoffige kamers uit zijn stukken zijn vaak bedrieglijke ruimtes. Wanden verbergen altijd wel een geheim luik of boobytrap. In de tekeningen zie je dan weer perspectiefvervormingen een Escher waardig. Een tekening van een man die spuwt naar zijn spiegelbeeld is perspectivisch onmogelijk doordat hij achter een hekje staat dat te ver van de spiegel verwijderd is. Die vervormingen zijn nooit enkel een vormelijk spel, maar roepen een surrealistische sfeer op. Soms breekt dat surrealisme rechtstreeks door. In een prent van een man aan een tafeltje splintert de houten vloer onder de tafel open voor een reuzenvis.

De grafiek van de tekeningen is echter verbluffend en fascinerend. De 54 tekeningen zijn extreem klein, 6 bij 8 centimeter. Toch kun je ze eindeloos bestuderen. Elke tekening is immers opgebouwd uit duizenden minuscule puntjes en ragfijne lijntjes. Zo schemeren telkens nieuwe figuren door: waar punten bij elkaar klonteren, zie je zoals in wolkenpartijen beelden verschijnen en verdwijnen. Dat effect lijkt soms bewust nagestreefd: een tekening toont in de linkerbovenhoek een mannetje dat voor zich uitstaart naar een wolk puntjes die zich rechtsonder suggestief verdichten zonder echt iets te verbeelden.

Nadj spreekt over de opperste concentratie die ligt in het maken van een punt, de kleinste visueel waarneembare entiteit. Alsof die op zich al een heel universum kan oproepen.

De pentekeningen zijn te zien in de 1st Floor Gallery, Kronenburgstraat 21, 2000 Antwerpen. Woensdag tot en met zaterdag, van 14 tot 18 uur, tot 20 januari.

n Nadj' tekeningen zijn minuscuul, maar roepen een heel universum op.