Date 2006-02-20
Publication De Morgen
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords gypens • ensemble • rosas • inkomsten • hush • werkritme • keersmaeker • vlaanderen • dansveld • rainy
Subsidies verminderen en Munt stopt vaste samenwerking met dansgezelschap: Zakelijk leider Guy Gypens: 'We beperken het gezelschap vanaf september 2007 tot acht vaste dansers'
Subsidies verminderen en
Rosas van De Keersmaeker moet inkrimpen
Van onze medewerker
Volgende week staat Rosas met Raga
Niet alleen Rosas likt zijn wonden. Het hele dansveld zit gevangen in een spiraal van negatieve berichtgeving die begon bij de laatste subsidieronde. De beoordelingscommissie dans leverde toen een ongewoon zuur rapport af. Dat stelde onomwonden dat dans in Vlaanderen stagneert. Minister
Gypens: "Blijkbaar ontbreekt bij ons een groot maatschappelijk draagvlak voor dans. In de buurlanden is het dansveld ingebed in een bredere context van schoolopleidingen, amateurdansgroepen enzovoort. Die traditie ontbreekt hier. Ze bestaat wel voor theater. Logisch dus dat er wel protest klinkt als er aan theatergezelschappen geraakt wordt. Dans heeft Vlaanderen wel op de wereldkaart gezet, maar dat is enkel te danken aan de toevalligheid dat sinds de jaren '80 kort na elkaar talentvolle choreografen hier hun opwachting maakten. Er hoeft niet zoveel te gebeuren om een breuk in dat continuüm te laten ontstaan. En dan is er geen enkel instituut of ensemble dat de breuk kan opvangen."
Met minder inkomsten wordt het voor Rosas moeilijk om het huidige ensemble op de been te houden. Waarom heb je zo'n vast ensemble nodig? In theater en opera is dat model verleden tijd.
Gypens: "Niet alle dansgezelschappen behoeven zo'n vast ensemble. Het hangt af van je artistieke doelstelling. Het werk van Les Ballets C. de la B. heeft een sterk theatrale inslag. Ze zitten dichter tegen dat theatermodel aan. Maar als choreografe in klassieke zin werkt Anne-Teresa aan de ontwikkeling van haar eigen danstaal. Dat vereist wel een vaste groep. Dat zie je ook bij vergelijkbare buitenlandse choreografen als Forsythe of
De Keersmaeker: "Met een ensemble kun je een repertoire uitbouwen om het publiek de continuïteit in het werk te tonen. En ook: in tegenstelling tot een schilder of een schrijver creëert de choreograaf niet in zijn eentje. Hij ontwikkelt de danstaal met het lichaam van zijn dansers. Hij schrijft met de lichamen van zijn dansers. Oude groepsleden voeden daarbij nieuwkomers zodat je niet steeds van nul af aan moet herbeginnen. Zo kan je verhaal natuurlijk groeien. Met het intense werkritme dat we nu al bijna 25 jaar aanhouden moet je voortdurend waken over het evenwicht tussen de input van jonge dansers en de ervaring van oudere. Nu worden we gedwongen om de zaken anders te bekijken."
Gypens: "Rosas is een hecht ensemble geworden, opgebouwd rond één choreografe. Met een wat grotere structuur kunnen 'naast' dat ensemble andere choreografen aan bod komen, maar ze tot de kern toelaten is niet vanzelfsprekend, alhoewel het met Salva Sanchis recentelijk wel gebeurde."
Is een groter gezelschap, waarin verschillende choreografen naast elkaar werken, onmogelijk?
De Keersmaeker: "Nee, het
Welke uitwegen hebben jullie nu?
Gypens: "We krimpen het gezelschap vanaf september 2007 in tot acht dansers en werken dan ook noodgedwongen met freelancers, al dwing je mensen zo in een ongunstiger statuut. Met premières in het buitenland kunnen we meer buitenlandse inkomsten aantrekken. Sponsoring is geen optie, dat blijft in
Raga
'Financiële ondergang voor het
Kathryn Bennets, de nieuwe artistieke leider van het
"Een gezelschap van vijftig dansers kost gemiddeld drie keer meer. En die vijftig dansers heb ik broodnodig voor mijn opdracht om het klassieke repertoire te brengen. Dat kost handenvol geld voor personeel, kostuums, decors, orkest... Dat men dat niet weet of ziet, is verbijsterend. Zelfs
(Foto Jimmy Kets)