Date 2006-02-14
Publication De Morgen
Performance(s) Keizer van het verlies • Koning van het plagiaat
Artist(s) Fabre, Jan
Company / Organization
Keywords keizer • plagiaat • verlies • nolens • koning • engel • clown • openbaart • kunstenaar • warhol
Desingel herneemt twee stukken van Jan Fabre: Bij Fabre gaat het om de artistieke kracht die zich in hem openbaart. Een kracht die als een toverstaf het banale transformeert tot het wonderlijke, tot schoonheid
Bij Fabre gaat het om de artistieke kracht die zich in hem openbaart. Een kracht die als een toverstaf het banale transformeert tot het wonderlijke, tot schoonheid
Koning, keizer, kunstenaar
Van onze medewerker
Begin november 1997 barstte de bom: de
Ook daar zat het Fabre niet mee. De festivaldirectie nodigde hem uit om het festival te programmeren. Dat lag voor de hand sinds Fabres Je suis sang er eerder zo'n succes kende dat het in een volgende editie hernomen werd, een unicum in de geschiedenis van het festival. Fabre greep de kans om een festival op te bouwen rond zijn eigen werk en dat van bevriende of verwante kunstenaars. Het resultaat beantwoordde niet aan de hooggespannen verwachtingen. Een objectieve reden was dat niet alle artiesten hun sterkste werk brachten. Maar het was vooral de extreem vijandige reactie van de
Fabre vertelt over zijn trilogie dit: "De keizer van het verlies voert een clown op die nee zegt. Ik bevraag de identiteit van de artiest. In De koning van het plagiaat voer ik een engel op die zo lang het menselijke gedrag heeft bestudeerd dat hij een onweerstaanbare drang voelt om de mens te plagiëren. Maar als engel heeft hij geen vleselijk lichaam, enkel een spiritueel, leeg en perfect lichaam. Het menselijke brein is materie, vleselijk. Om 'mens' te kunnen worden verzamelt de engel 'breins' van vier 'steins',
De enscenering van die teksten is een vreemd mengsel van humor en ernst. In de De keizer van het verlies is de hoofdfiguur een pathetische clown op zijn retour. Zijn jongleerkunstjes mislukken altijd, zijn grappen zijn ondermaats. Hij maakt zich tot het uiterste belachelijk. Curieus detail: op het podium ligt een ledenpop die als twee druppels water op hem lijkt. Zo vermoed je dat de man dood is en ons als een geest toespreekt. Op het einde van het stuk krijgt de clown inderdaad vleugels, als een engel. Psychologisch valt zo'n stuk niet te snappen. Je moet het lezen als een allegorie: zinnebeelden als koningen, keizers, engelen en clowns proberen een gedachte die zich nauwelijks laat uitdrukken toch concreet te maken. De clown staat in De keizer voor de kunstenaar, Fabre zelf, die begrijpt dat zijn kunst niets dan potsenmakerij is of lijkt. Lees: de kunstenaar is gedoemd om te mislukken, hij kan zijn inzichten nooit volledig overdragen. Die heeft trouwens lak aan zijn queeste. Toch moet hij hem veroveren om zijn kunst te laten bestaan. Daarom is de confrontatie van de kunstenaar met zijn publiek altijd een vernedering. Toch versaagt de kunstenaar niet. Al breken de borden honderd keer, hij blijft jongleren. Hij zet vernedering en mislukking om in een overwinning. Hij wordt een engel of een Keizer van het verlies.
Die tekst, zoals alle
Meer zelfs: Fabre heeft altijd, zonder dat te verzwijgen, anderen gekopieerd en gepasticheerd. Toch was het resultaat altijd typisch Fabre. Dat is de paradox van zijn werk: zeer herkenbaar en toch onpersoonlijk in de keuze van beelden en vormen. Fabre maakte er nooit een geheim van dat
De keizer van het verlies is vandaag en morgen te zien in deSingel, De koning van het plagiaat op 17 en 18 februari. Meer info op www.desingel.be.
... en als Koning van het plagiaat, monoloog nummer twee. (Foto's Malou Swinnen)