Date 2004-11-03

Publication De Tijd

Performance(s) Performance Hotel

Artist(s) Hernandez, David

Company / Organization

Keywords hernandezhotelperformanceinstallatiesmeltinginnersectionsbeursschouwburggegroeidpanoramapoint

Het artistieke dagboek van choreograaf David Hernandez: Mix van podiumdisciplines in 'Performance Hotel'

Het artistieke dagboek van choreograaf David Hernandez

Mix van podiumdisciplines in 'Performance Hotel'

(tijd) - In de Brusselse Beursschouwburg heerste gisteren een drukte van belang. Tien dansers schuurden in de grote hal metalen panelen op. Even verder danste iemand een solo. Muzikanten waren overal in de weer met apparatuur. Ook op de zolder verdrongen de dansers elkaar. Dat moet ook, want vanaf vandaag worden de resultaten getoond van 'Performance Hotel', een intens groepsexperiment. De bezieler is de Amerikaanse choreograaf David Hernandez.

Het is niet zijn eerste werkstuk. Net voor de Beursschouwburg zijn deuren sloot voor de verbouwing, nodigde Hernandez er vorig jaar collega-artiesten uit voor 'Innersections'. In Berlijn organiseerde hij met Renate Graziadei 'Melting Point'. Het Brusselse 'Performance Hotel' ten slotte werd voorafgegaan door een eerdere versie in een Amsterdams kraakpand. Al die evenementen vermengden livedans met installaties en multi-media-experimenten. De deelnemers kwamen steeds uit diverse disciplines. Het eindresultaat was daardoor steeds hoogst onvoorspelbaar. Wat drijft Hernandez?

David Hernandez: 'De gemene deler van al deze ondernemingen is mijn idee dat kunst een soort dagboek is om je veranderende ervaringen vast te leggen. Bij 'Innersections' bijvoorbeeld bracht ik het werk van verschillende choreografen samen in een totaalcreatie. 'Melting point' was een experiment met virtuele ontmoetingen. Drie dansers improviseerden in afzonderlijke ruimtes. Ze konden elkaars werk enkel via een monitor volgen. In een vierde ruimte kwamen deze livebeelden samen tot een virtuele choreografie. Die werd via het internet de wereld ingestuurd. Mensen konden on line reageren op het gebeuren. Die reacties werden meteen deel van de voorstelling.'

De formule van 'Performance Hotel' is nog anders. Hernandez: 'Het programma bestaat uit workshops en installaties van artiesten uit heel diverse hoeken, en ten slotte ook uit bestaande werken die voor de gelegenheid opnieuw ingestudeerd worden. Ik herneem bijvoorbeeld mijn 'Parade'. Het bewegingsmateriaal van dat werk is gebaseerd op gewone wandelpassen. Op mijn website (www.edwardvzw.be) vind je een grondig gedocumenteerd spoor van al deze gebeurtenissen.'

Panorama

'Performance Hotel' richt zich zo tot twee verschillende publieksgroepen. Aan de ene kant heb je de leden van de dansgemeenschap van de hoofdstad, die de laatste jaren explosief gegroeid is. Hun interesseren uiteraard vooral de vele workshops. Die monden uit in publieke toonmomenten en improvisatieconcerten. Het geeft hun de kans aan een breder publiek te tonen wat zij in hun mars hebben. De intense contacten zijn echter ook een bron van nieuwe ervaringen en inzichten. Voor het grote publiek liggen de kaarten anders. Door de eclectische mix van pure dans, installaties, concerten en alle mogelijke tussenvormen krijgt het in een kort tijdsbestek een panorama van wat op dit ogenblik leeft in de hedendaagse dans.

Hernandez: 'In Amsterdam hebben we geleerd dat je vrij snel een groot publiek kunt opbouwen voor deze vorm van evenementen. Mensen komen voor een artiest, merken dat er heel wat meer aan de gang is, en komen terug, vaak vergezeld van anderen. Dat is net zo leuk aan deze opendeurformule. Wij investeren heel veel in het publiek, en het publiek investeert op zijn manier in het gebeuren door zijn aanwezigheid. In de Beursschouwburg sluiten we zoveel mogelijk aan op programma's die hier sowieso lopen, zoals de 'lunchbox'-voorstellingen of 'Salon Magnétique'. Op de vier 'publieke dagen' van het programma kun je steeds vanaf 19 uur installaties bekijken en ook enkele dansvoorstellingen meepikken. Van 23 tot 24 uur is er dan een improvisatieconcert.'

Toch is het niet alleen vrijheid, blijheid wat hier de klok slaat. Hernandez heeft zelfs een heel specifieke agenda voor dit festival. 'De experimenten van de laatste decennia hebben het dansen zelf als discipline in het verdomhoekje geduwd. Zo gaat veel kennis verloren. Dansers met een uitgebreide opleiding zullen bijvoorbeeld anders reageren op nieuwere technieken dan zij die er zonder voorafgaande kennis in vliegen. Anderzijds is dans, als kunstvorm, de laatste decennia gegroeid tot een zelfstandige discipline. Ze moet niet terugvallen op een verhaaltje of een ander voorwendsel. Dat opende de mogelijkheid om op een conceptuele manier met beweging om te gaan, net zoals je in beeldende kunst de 'kunst om de kunst' hebt gehad. De vraag is echter hoe je op die verworvenheden kunt voortbouwen, zonder tot uit den treure dezelfde vragen te stellen. Zo kom ik terug op mijn idee van de kunst als dagboek: er is geen definitieve waarheid, we leren uit wat we dag aan dag opbouwen.'Pieter T'JONCK

'Performance Hotel' is van 3 tot 6 nov elke dag vanaf 19u. te volgen in de Beursschouwburg, Brussel. Inlichtingen: 02/550.03.50 of www.beursschouwburg.be.