Date 2004-09-23
Publication De Tijd
Performance(s) Chair/Obscur
Artist(s) Chopinot, Régine
Company / Organization
Keywords obscur • chair • régine • st-george • nee • mijn • défilé • zegen • vloek • diepen
Chaos in lichaam en geest: Franse choreografe Régine Chopinot in de Hallen van Schaarbeek
(tijd) - Na een lange afwezigheid is de
Misschien is de keuze voor dat thema niet toevallig, nu de choreografe de kaap van 50 ruim voorbij is. Al zou je haar die leeftijd niet geven. Haar haar is nog even piekerig kort, hoogblond gekleurd als vroeger, en ze loopt er ontspannen bij met een kalotje over haar hoofd, een felgekleurde sweater, broek en sneakers. Toch wil ze - zoals de meeste choreografen - liever niet op de foto: 'Dat is mijn werk niet'. Behalve misschien op de rug of zijdelings? Dat lijkt haar wel leuk. 'Ik heb hopen foto's van mezelf, van de rug af gezien, maar niemand wil eraan. Iedereen wil een portret. Misschien hebben jullie een 'moderne' hoofdredacteur?'
Of niet?
Na die tien jaar gingen haar dansers elk hun eigen weg en bleef ze achter met een kleine groep. Tijd om een balans op te maken. Om zich af te vragen wat er echt op het spel staat in de dans vandaag. 'Ik heb het vergeten steeds als een kunst beoefend. Ik beschouwde het als een toevluchtsoord, een gewilde naïviteit, een middel om niet bezwaard te worden door het verleden. Maar twee jaar geleden nam ik mij voor om toch eens door mijn verzameld werk te lopen, om na te gaan of daar een patroon in opdook. Ik vroeg mij af of er geen dingen waren die ik steeds weer aanraakte zonder ze ooit ten volle uit te diepen. Het antwoord kwam prompt. Ik schud altijd heel heftig 'nee' met mijn hoofd. Weigering, afwijzing, dat zit er bij mij heel diep ingebakken blijkbaar. Nee schudden met je hoofd is ook niet onschuldig. Je doorloopt je horizontale blikveld zo snel dat je zicht vervaagt. De plaats waar je lichaam 'nee' zegt, markeert trouwens een belangrijk kruispunt in je wervelkolom, vlak onder de eerste wervel. Als je hoofd 'nee' schudt veroorzaakt dat een gevoel van onevenwicht in heel je lichaam. Het ontregelt je zintuiglijke en motorische perceptie'.
Ze demonstreert even wat er gebeurt als je heel hevig met je hoofd schudt terwijl je een ingewikkelde beweging probeert te maken. De beweging lijkt te versplinteren, hoe getraind haar lichaam ook is.
Wellicht maakt dat zelfs de eigenheid uit van 'Chair/Obscur' als dubbelvoorstelling. Chopinot: 'De inzet van deze twee stukken is groot. Het is mijn manier om na te denken over de betekenis van kunst in deze laat-kapitalistische tijd. Hebben dansers, na dertig jaar experimenten, nog iets te vertellen? En vooral: is er nog een plaats waar men wil luisteren naar wat zij te vertellen hebben? Soms twijfel je daar aan, maar toch wil je overeind blijven. Zelfs als alles en iedereen je ertoe aanspoort je er bij neer te leggen. Zelfs als je geconfronteerd wordt met de verbluffende capaciteit van mensen om elkaar uit te roeien. Een dissectietafel op het podium kan je beschouwen als de metafoor voor die destructieve kracht. Vallen en weer opstaan is daarom de essentiële bewegingsfiguur van 'Chair/Obscur'. Het gaat om de manier waarop die vragen zich vastbijten in je lichaam.'
Het gaat om zwaarte, in de dubbele zin van het woord. Chopinot: 'Ik voel mij bezwaard door de gang van zaken in de wereld. Maar de voorstelling toont ook hoe zwaartekracht op ons inwerkt, hoe we elkaar meeslepen in de val maar ook tegen de zwaartekracht kunnen vechten, overeind kunnen blijven. Dansers zijn kunstenaars die genoeg kennis hebben van hun lichaam om die effecten op een heldere manier te articuleren. Dat is vaak meer confronterend dan woorden. Ik werk daarom voor deze stukken met niet zo jonge dansers, de jongste is 34. En we dansen naakt. Je ziet dus geen gladde, smetteloze lichamen op het podium zoals de reclame ze ons zo graag voortovert, maar lijven die door het leven getekend zijn. We hebben geleerd dat mensen daar vaak op afknappen. De enen beginnen te huilen, de anderen lopen weg. 'Chair' en 'Obscur' bestaan grotendeels uit hetzelfde bewegingsmateriaal. Maar er is één groot verschil: in 'Chair' overheerst het gevoel dat het allemaal nog de goede kant op kan gaan, 'Obscur' loopt uit op de somberste gedachten.'
'Chair' speelt op do. 23 en za. 25, 'Obscur' op vr. 24 en zo. 26 september, telkens om 20.30u. in de