Date 2004-04-30
Publication De Tijd
Performance(s) Hirondelle/Dooi vogeltje/The great swallow
Artist(s) Verdonck, Benjamin
Company / Organization
Keywords anspachlaan • bara\ke • baraplein • hoogte • voorhand • katalysator • limieten • mijn • experiment • direct
Theater op 31 meter hoogte: Benjamin Verdonck heeft ongewone locatie op het KFdA
Theater op 31 meter hoogte
(tijd) - De acteur en muzikant
Verdonck: 'In het theater, net als in de andere kunsten, koopt het publiek een kaartje in ruil voor een dosis schoonheid of ontroering. Het vormt op voorhand zijn verwachtingen. Bij straatacties daarentegen tref je de kijker onverhoeds. Hij vindt je actie 'graaf' of hij negeert ze, maar in elk geval is de beleving direct. Zo ontstond mijn '
Sociale katalysator
'Met de actiegroep '
Limieten
Toch blijft hij het beschouwen als een theaterexperiment. Verdonck: 'Maar ik kreeg geen projectsubsidie. De beoordelingscommissie vond wat ik deed geen theater. Nochtans dienen die subsidies net om experiment en vernieuwing te steunen. Blijkbaar wist die commissie heel precies waar het experiment ophoudt theater te zijn. Kan je echter nog van experiment spreken, als de limieten op voorhand bepaald zijn? Het is net die grens die ik opzoek. Het gaat mij echter niet om een bijdrage over de theorievorming omtrent theater. Ik behoor tot een generatie die via theater iets wil zeggen over de wereld. Binnen de reguliere theaterwerking lukt dat volgens mij niet altijd. Maatschappijkritiek op de theaterplanken kan zo voorspelbaar zijn. Je speelt bovendien meestal voor een publiek dat niet meer overtuigd hoeft te worden. De vraag is zelfs of het zin heeft je als acteur te storten op een politiek dossier om daar dan je mening over ten beste te geven. Misschien laat je dat beter over aan mensen die daarvoor gestudeerd hebben. De grootste ironie van het maatschappijkritisch theater is ten slotte dat veel makers zich kritiekloos conformeren aan de logica van productie en presentatie van theaterhuizen, verkopers en subsidiënten. In wezen gaat het daar niet om de inhoud, maar om het systeem. Zo haal je je eigen geloofwaardigheid als theatermaker met een boodschap onderuit, vind ik. Zeker omdat in het gewone theatercircuit alles lang op voorhand gepland wordt. Als ik aangegrepen word door iets, wil ik geen jaar wachten om daar lucht aan te geven. Dat moet direct kunnen. Ook daarom dus die theatrale acties.'
Over de voorstelling op de
PTJ
De installatie van