'Ménage'
'Ménage'
De BuurtloodsGent
Bij het Kortrijkse Theater Antigone deed de regisseur Geert Six de voorbije jaren flink wat ervaring op met sociaal-artistieke werkstukken, waarin buurtbewoners actief werden geëngageerd om samen theater te maken. Op vraag van het Gentse Nieuwpoorttheater ging hij met zijn Unie der Zorgelozen in mei 2003 op gelijkaardige wijze in zee met het Stedelijk Buurtcentrum Muide-Meulestede. Six begeleidde achttien Muidenaars in het verwoorden en ensceneren van hun ervaringen en verzuchtingen. Op locatie in De Buurtloods brengen deze mensen nu hun verhalen voor een breed publiek.
Van do.12 tot za. 14 feb. om 20u. en op zo. 15 feb. om 15u. (09/223.00.00).
'Wat is denken?'
Zaal MoretusHoboken
In 'Wat is denken?', het jongste werkstuk van De Onderneming uit Hoboken, meten Ryszard Turbiasz en Carly Wijs zich de rol aan van respectievelijk de beroemde Duitse filosoof Martin Heidegger en zijn veel jongere joodse minnares Hannah Arendt. Net als '2012', de vorige productie van De Onderneming', wordt ook 'Wat is denken?' opgevoerd in het vervallen zaaltje Moretus aan de Berkenrodelei in Hoboken.
Van di. 17 tot za. 21 feb. om 20.30u. (03/827.91.81).
'Boulevard'
't Klein RaamtheaterAntwerpen
Met 'Boulevard (de man, de Vrouw, de Minnaar)', wil Ensemble Leporello een fysiek woordenvuurwerk brengen rond verboden liefdes allerhande. De spelers Andrea Bardos, Gordon Wilson en Koen Monserez vormen voor de gelegenheid de driehoeksverhouding waar alles om draait. Het trio graait wellustig in een reeks teksten uit het interbellum, om er in de sfeer van het Parijse boulevardtheater een carrousel van overspel uit te brouwen.
Van do. 12 tot za. 14 feb. om 20u. (03/233.91.48).
'De man die zijn
haar kort liet knippen'
MinardschouwburgGent
Bij De Koe uit Antwerpen bogen de artistiek leider Peter Van den Eede en de actrice Natali Broods zich over 'De man die zijn haar kort liet knippen' van Johan Daisne. In plaats van zich er toe te laten verleiden deze roman te ensceneren, lieten ze zich door zijn ideeën inspireren, om er vervolgens een heel eigen weg mee te gaan. Het uitgangspunt vormt de ontmoeting tussen een schrijver en een actrice in de lounge van een hotel.
Van wo. 18 tot za. 21 feb.om 20u. (09/267.28.28).
La Bayadère
't EilandjeAntwerpen
Voor hij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen vaarwel zegt, zet de artistiek directeur, Robert Denvers, nog eens een groot romantisch ballet van de hand van Marius Petipa op het repertoire. Deze meesterlijke choreografie biedt de dansers volop de gelegenheid om te schitteren. Het ballet is gebouwd rond de oude Indiase verhalen 'Sakoentala' en 'De Kleiwagen' en zit vol etherische en exotische personages. De choreografie van deze herwerkte versie is in handen van Anna-Marie Holmes, die voor haar eerdere interpretaties van 19de-eeuwse Russische balletten internationaal erkenning oogstte. Holmes creëerde haar versie van 'La Bayadère' aanvankelijk voor het Boston Ballet. Het werk werd voor Vlaanderen herwerkt, met o.a. een nieuwe scenografie, lichtregie en kostuums van Roger Bernard. De originele partituur van Ludwig Minkus werd gearrangeerd door Kevin Galie.
Première op wo. 18 febr. om 20u. (www.kbvv.be)
'Never stand still'
STUKLeuven
Het Leuvense Artefact-festival introduceert deze week de Nederlands-Duitse choreografe Marion Tränkle en de Nederlandse multimedia-artiest Sander Korteschiel. Hun performance 'Never stand still' is een spannend visueel experiment dat vertrekt van de schijnbaar absurde vraag welke informatie over je persoonlijkheid vervat zit in je vingerafdruk. Dat leidt tot een interactief spel waarin de kijker zichzelf een nieuwe identiteit kan aanmeten.
Op do. 12 en vr. 13 febrvanaf 17u. in de Soetezaal,Naamsestraat 96, Leuven. (016/320.320, www.artefact.vlaamsbrabant.be)
Samenstelling: Jef AERTS
en Pieter T'JONCK