Date 2003-12-11

Keywords tayebargilesdecbenamarahushdepauwvideobewerkingmeyrijndersraining

Kommer

VooruitGent

Onder de pet van het mini-kunstenfestival 'DAS Verwanten 2', dat nogtot vrijdag loopt in het Gentse kunstencentrum Vooruit, komt het Nederlandse mime- en dansgezelschap Kassys langs met zijn jongste boreling 'Kommer'. Het stuk neemt een kijkje in het privé-leven van zes personages die net hebben gehoord dat iets vreselijks is gebeurd. Vervolgens tonen videobeelden hoe het er met de spelers achter de schermen aan toe gaat, na het spelen van deze voorstelling. De regie van deze hilarische mix van realitytheater en video is handen van Liesbeth Gritter.

Do. 11 dec. (tel. 09/267.28.28)

Zien en zien

Kaaitheaterstudio'sBrussel

Gerardjan Rijnders is naast een gereputeerde regisseur ook auteur van een rist theaterteksten. Zijn snelle dialogen en scherpe zinssneden fascineerden de spelers Sara De Roo en Guy Dermul al langer. Bij Tg Stan brachten ze in 1995 'Pick Up', gevolgd door het in opdracht geschreven 'Kanker'. Dit seizoen doken ze voor een coproductie tussen Tg Stan en Dito'Dito in Rijnders' 'Verzameld werk'. Op basis van de fragmenten die ze kozen, ging Rijnders aan de slag om er de heel nieuwe tekst 'Zien en zien' uit te brouwen.

Van vrij. 12 tot do. 18 dec. (tel. 02/201.59.59).

Aphromorphosis

NadineBrussel

Marijs Boulogne en Manah Depauw maakten een geslaagde entree met het afstudeerproject 'Endless Medication', dat door het KunstenFestivaldesArts werd opgepikt. Voortaan gaat het duo als Cie Buelens Paulina door het leven. In het Brusselse kunstencentrum Nadine ging Depauw dit najaar alleen aan de slag met de spelers Natacha Nicora, Nicolas Philippe en Dahlia Pessemiers. Samen brengen ze een scatologisch-filosofisch sprookje dat 'diep in de stront graaft op zoek naar onsterfelijkheid'.

Van ma. 15 tot do. 18 december (tel. 02/513.41.04).

Dans

Argiles

CCBerchem

Het dansgezelschap 'Hush Hush Hush' was tot nog toe vooral het vehikel van choreograaf Abdelaziz Sarrokh. De nieuwe productie 'Argiles' werd echter gechoreografeerd door de Frans-Algerijnse Tayeb Benamara, die eerder meedanste in 'Bobo in Paradise'. Ook Benamara verbindt hiphop en breakdance met hedendaagse dans. In 'Argiles' doorkruist Benamara de vijf seizoenen - winter, lente, zomer, herfst en liefde - en de vijf elementen - water, aarde, vuur, lucht en opnieuw de liefde.

Tayeb Benamarawoont al sinds zijn derde in Toulouse. Hij leerde zijn danskunst van vrienden en televisie. Gaandeweg vervolmaakte Tayeb zich ook in moderne danstechnieken. Onder de naam 'Bob' danste Tayeb, vanaf 1987, in de Olympia te Parijs, deed hij televisieoptredens en ging hij op tournee in Frankrijk en het buitenland. Samen met de Amerikaanse danser en choreograaf Wes Howard ontwikkelde hij de 'Post-rap', een vorm van streetdance die verbonden is met de natuur en de omgeving.

Do. 11 december om 20.30u. (tel. 03/286.88.20)

Raining Dogs

Hallen Van SchaarbeekBrussel

Michèle Anne De Mey, zus van componist en cineast Thierry De Mey, was ooit de vaste kompaan van Anne-Teresa De Keersmaeker. Tien jaar geleden stichtte ze een eigen gezelschap, waarmee ze aardige voorstellingen als 'Balatum' of 'Châteaux en Espagne' maakte. Grote artistieke bijval bleef echter uit, maar de laatste twee jaar komt de choreografe weer op de voorgrond. In de Hallen Van Schaarbeek brengt ze 'Raining Dogs', een stuk voor vijf dansers, drie jongens en twee meisjes. Het zijn vreemde wezens, half mens, half dier, die als een woeste meute door de stad trekken. Het podium heeft de vorm van een ring waarrond het publiek staande de gebeurtenissen kan volgen. Michèle Anne De Mey creëerde dit werk samen met Simon Siegmann, die voor de scenografie en de lichttechniek tekent.

Van 11 tot en met 20 dec., met uitzondering van 14, 15 en 16 dec., telkens om 20.30u.

Counter Phrases

Vlaamse operaGent

'Counter Phrases' is een uitzonderlijk muzikaal en filmisch evenement. Thierry De Mey nodigde prominente hedendaagse componisten uit om muziek te schrijven bij de videobewerking die hij maakte van 'April me', een choreografie van Anne-Teresa De Keersmaeker. De videobewerking wordt op drie schermen tegelijk geprojecteerd terwijl de muziek live uitgevoerd wordt. Het samengaan in één project van muziek, dans en beeld vormt een esthetische ervaring van de eerste orde.

Vr. 12 dec. om 20u. (tel. 09/268.10.11)

Samenstelling: Jef AERTS,

Pieter T'JONCK