Date 2003-11-21
Publication De Tijd
Performance(s) Project/Projet
Artist(s) Le Roy, Xavier
Company / Organization
Keywords projet • voetbal • extensions • voetbalspel • spel • project • herhaalbaar • beperkingen • regels • toegelaten
Dansen is een spel, net zoals voetbal: Choreograaf Xavier Le Roy betrekt publiek in 'Project/Projet'
Dansen is een spel, net zoals voetbal
Choreograaf
(tijd) - De
Xavier Le Roys onderzoek in 'Extensions' werd geïnspireerd door een eenvoudige observatie van het functioneren van dansvoorstellingen. Ze komen vaak tot stand door improvisatie. Een aanzienlijk deel van de arbeid van de choreograaf bestaat daarna uit het selecteren, 'indikken' en vooral herhaalbaar maken van wat zich tijdens de repetities spontaan aandient. In zekere zin is dat een paradox: een gebeurtenis is nooit op dezelfde wijze herhaalbaar. Om de kracht van de oorspronkelijke handeling te bewaren, zou elke voorstelling een repetitie moeten zijn. Maar hoe structureer je zo'n voorstelling dan? Hoe vermijd je de totale chaos? Hier neemt
Xavier Le Roy: 'We merkten dat we ver verwijderd waren van wat mensen in het theater zoeken. Daarom bracht ik een groep mensen samen om het onderzoek tot zijn logische conclusie te brengen. Ik wilde tot een vorm komen waarin ik het publiek deelachtig kon maken aan mijn onderzoek op een manier die beter aansluit bij wat mensen verwachten van of zoeken in het theater. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening. Je blijft natuurlijk verstrikt in de oorspronkelijke paradox: de tegenstelling tussen het oorspronkelijke moment en de herhaling ervan. Maar je kan de voorstelling wel zo structureren dat de rol en het belang van de toeschouwer veel duidelijker verrekend en zichtbaar gemaakt wordt. Je kan bijvoorbeeld de vraag stellen waarom een kijker de ene gebeurtenis als een spel, bijvoorbeeld voetbal, herkent en de andere als een choreografie. En waarom een kijker bij een spel niet en bij een choreografie wel naar betekenis zoekt. Zelfs als die betekenis er niet is.'
Gevoel
Met enkele treffende voorbeelden verduidelijkt
Dat bewijst in zekere zin dat de theatrale situatie zelf, het blote feit dat acteurs en toeschouwers in een ruimte aanwezig zijn, reeds betekenis produceert. Ongeacht wat je daar verder aan toevoegt. 'Le sens, c'est la présence'. Je kan dan gaan onderzoeken welke parameters de voorstelling afbakenen en tot een voorstelling maken. Het applaus dat een voorstelling beëindigt bijvoorbeeld. We hebben het begin en einde van de voorstelling wat gemanipuleerd om dat scherp te stellen. Maar hoe dat gebeurt moet een verrassing blijven.'
Afhankelijk
Hoe theoretisch '
Met een kleine kunstgreep wordt het belang van het publiek in deze 'dansmatch' trouwens nog zichtbaarder gemaakt. De dansers komen niet op vanuit de coulissen, maar bevinden zich onder het publiek als ze niet spelen. En het publiek zit mee in de lichtcirkel. 'Dat heen en weer geloop tussen 'podium' en 'zaal' verduidelijkt het belang van de communicatie. Dat is een oude bekommernis.
Ook bij een vroegere performance, 'Product of circumstances' probeerde ik de kijker te verleiden om bij de vertoning zelf, en niet achteraf, het woord te nemen.'
'