Date 2003-11-06

Performance(s)

Artist(s)

Company / Organization

Keywords zaïgorisvolderinfobronksfestivalinneballettheaterzustersgisellereservering

Theater

Zaï zaï zaï zaï

Victoria Gent

In het Gentse theaterhuis Victoria presenteert Cie Résidence Catherine deze week haar eerste boreling 'Zaï Zaï Zaï Zaï'. Het Franstalige gezelschap bestaat uit de theatermakers Anne-Cécile Vandalem en Jean-Benoît Ugeux. Deze laatste was al eerder te bewonderen in het bejubelde 'Maria Dolores' van Wayn Traub. Op de rand van emo-televisie en theater wordt het publiek binnengeleid in het leven van een op het eerste gezicht doordeweeks koppel. De beide partners houden elkaar aan de praat alsof het bedreven televisiepresentatoren zijn en peuteren koelbloedig in elkaars verzuchtingen en verlangens. 'Quelque chose de nous est mort. Notre amour, bon Dieu!', wordt gezegd. Een rits herinneringen brengt in kaart hoe die verhakkelde liefde er ooit moet hebben uitgezien.

Van 6 tot 8 en op 13 november om 20 u.Info en reservering: tel. 09/225.37.32.

Diep in het bos

Nieuwpoorttheater Gent

Dit seizoen houdt de theatermaker Eric De Volder met zijn groep Ceremonia residentie in het Nieuwpoorttheater in Gent. Naast hernemingen, ateliers en een symposium presenteert hij samen met acteur Hendrik-Hein Van Doorn ook nieuw werk. Na 'Zijde daar' en 'Zwarte vogels in de bomen' wordt deze week de indringende muziektheaterproductie 'Diep in het bos' uit 1999 opgefrist. Zeven vrouwen zingen zich een weg doorheen de gruwel na de Dutroux-affaire, zoals die door De Volder in zijn plastische idioom werd neergeschreven. In de coproductie met Het Muziek Lod, ging De Volder aan de slag met componist Dick Van der Harst.

Van 6 tot 8 en van 12 tot 15 november om 20 u. Info en reservering: tel. 09/223.00.00.

Drie zusters

Bottelarij Brussel

Op het Bronksfestival, dat sinds vorig weekend op verschillende locaties in de hoofdstad loopt, gaat zaterdag 'Drie zusters' van Inne Goris in première. Eerder al maakte Goris voor het Brusselse jeugdtheater Bronks de opgemerkte theatrale installatie 'Zeven', waarbij evenveel sprookjes voor de verhaalstof zorgden. Ditmaal ging Inne Goris aan de slag met de Russische klassieker 'De drie zusters' van Anton Tsjechow uit 1901. De auteur Bart Moeyaert leverde een nieuwe tekst, op basis van dit materiaal en in wisselwerking met het repetitieproces. Een is een kleinood geworden over met drie op een kluitje wonen, het huis wel willen maar niet kunnen verlaten en de vraag of blijven eigenlijk niet net zo avontuurlijk kan zijn als het huis verlaten.

Op 8 november in het kader van het Bronksfestival (info en reservering: 02/21.999.21).

Dans

Giselle

de Cirk Hasselt

'Giselle', het bekendste ballet uit het klassieke repertoire, vertelt het verhaal van een meisje dat zelfmoord pleegt als ze merkt dat haar adellijke geliefde ontrouw is, en terugkeert als geest. Dit ballet op muziek van Adolphe Adam werd in 1841 voor het eerst opgevoerd in de Parijse Opera en bleef sindsdien met tussenpauzes op dat repertoire. Het ballet kreeg in Rusland een tweede leven toen Marius Petipa de oerchoreografie van Perrot bewerkte. Vanavond is de Russische versie te zien in Hasselt in een uitvoering van het St.-Petersburg Ballet, het Ballettheater Voronezh en het Orkest van het Ballettheater Lvov onder leiding van Janusz Przybylski.

Vanavond om 20 u. Info en reservering: tel. 011/22.99.33 of www.cchasselt.be.

Spiegelpaleis

Stadsschouwburg Kortrijk

'Pourquoi quand je te regarde je ne me vois pas' van de Franse choreograaf en danser Jean-Luc Ducourt is een nogal buitenissig werkstuk. Samen met de beeldende kunstenaars Honoré d'O en Franciska Lambrechts, muzikant Alain Franco, ballerina Tamara Debaty en regisseur Jan Ritsema organiseert hij op het podium een 'environment' vol projectieschermen. Daarop zijn beelden van videofilms en live-opnames van de voorstelling zelf of van eerdere opvoeringen te zien. Het publiek zit mee op het podium en maakt deel uit van de opvoering. De stoorzender van dienst in dit verhaal is Jan Ritsema, die zowel de haast bewegingsloze Jean-Luc Ducourt als het publiek provoceert om een uitspraak te doen over wat hier gebeurt.

Op 6 en 7 november om 20.15 u. Tickets: Limelight 056/22.10.01.

Samenstelling: Jef AERTS en Pieter T'JONCK