Date 2003-10-15

Publication De Tijd

Performance(s) UnspeakableSolos for othersInfinite Temporal SeriesEl Eclipse de A.A Space OdysseyWanted: ballet for a contemporary democracy

Artist(s) Vanrunxt, MarcDunoyer, VincentLang, PrueUrra, AmaiaJerez, Cuqui

Company / Organization Chunky Move

Keywords dunoyersolosoktoberchunkyreservatieurraamaiaunspeakableonderzoektprue

Vanrunxt door Kortes Lynch

Vanrunxt door Kortes Lynch

Marc Vanrunxt werkt als choreograaf al zowat twintig jaar aan een oeuvre waarin dezelfde thema's in steeds weer andere vormen terugkeren. Van in het begin gaat het over de onmogelijkheid tot bewegen, bijvoorbeeld door lichamen in te snoeren in onmogelijke gewaden of ze te dwingen in een uiterst strakke geometrie. Zijn werk wordt ook steeds getekend door een eigenaardige wisselwerking tussen kitsch en pathetiek aan de ene kant en een uiterste, haast existentiële ernst aan de andere kant. En ten slotte is er ook steeds weer en niet te miskennen homo-erotische ondertoon, vaak met een lichtjes 'kinky' bijsmaak. Het resultaat is uiterst wisselvallig. De ene keer verrast hij met een buitengewoon werk als 'Anti-lichaam', de andere keer slaat hij de bal volkomen mis door navelstaarderige ernst.

Vanrunxt leerde de Amerikaanse Kitty Kortes Lynch, die zelf een behoorlijke staat van verdienste heeft als danseres in zeer diverse gezelschappen, kennen tijdens een voorstelling van Thierry Smits, die andere kampioen van de 'camp' in ons taalgebied. Hun afspraak om ooit samen iets te doen heeft nu geleid tot de solo 'Unspeakable' die Vanrunxt maakte voor Kortes Lynch. Vanrunxt zocht voor dit werk zijn inspiratie bij de symbolistische schilder Ferdinand Khnopff en bij Von Sacher-Masochs 'Venus in pels', een literaire verkenning van masochisme en narcisme. In dit werk betrekt hij ook Morton Feldmans anti-opera 'Neither', een werk met teksten van Beckett. Licht en donker, angst en geometrie, 'on' en 'off' zijn de begrippenparen waarrond dit werk draait.

'Unspeakable' staat van 16 tot 18 oktober in de studio's van het Kaaitheater, O.L.Vrouw-van-Vaakstraat 83, 1000 Brussel. Inlichtingen en reservatie: tel. 02/201.59.59 of www.kaaitheater.be .

Naar het beeld geschapen

Onlangs ging in Maasmechelen 'Solos for others', de nieuwe voorstelling van de Franse danser en choreograaf Vincent Dunoyer in première. Dunoyer bouwde de laatste jaren, na zijn glanscarrière bij Rosas, een eigen oeuvre uit dat ondanks zijn beperkte omvang toch tot het meest relevante behoort van wat er op de hedendaagse dansscène te zien is. In 'Solos for others' keert Dunoyer de gewone logica van een voorstelling binnenstebuiten. Op het podium zien we na elkaar de danser Emile Guilloteau en Dunoyer zelf poses imiteren die hun door de andere danser via een foto getoond worden. Ondertussen speelt de pianist Jan Michiels de 'Diabelli-variaties', opus 120 van Beethoven live op de piano. De foto's waar de voorstelling op gebaseerd is, zijn het resultaat van een fotosessie waarin Dunoyer momenten uit zijn eerdere werk naspeelt voor het oog van de camera van de fotografe Mirjam Devriendt. De voorstelling resulteert zo in een eindeloze dialectiek van beelden. Niet alleen zijn de foto's zelf al een kopie van een 'verloren originele voorstelling', als ze op het podium zelf weer tot leven gewekt worden door een lichaam, geraken we nog verder verwijderd van dit origineel, hoe minutieus dat ook gekopieerd wordt. Ook voor de kijker, zeker als hij de vorige voorstellingen van Dunoyer gezien heeft, is deze 'solos' daarmee een hoogst verwarrende ervaring. De muziek, die elke avond opnieuw de oorspronkelijke improvisaties van Beethoven tot leven wekt, maar ze daarmee ook onherroepelijk verandert, sluit mooi aan bij deze choreografische onderneming.

'Solos for others' staat van 21 tot en met 23 oktober in de studio's van het Kaaitheater, O.L.Vrouw-van-Vaakstraat 83, 1000 Brussel. Inlichtingen en reservatie: tel. 02/201.59.59 of www.kaaitheater.be.

De tweede Klapstukweek

Deze week loopt Klapstuk 2003 op zijn einde. Dit festival blijkt, ondanks zijn beperkte agenda, een van de betere uit de geschiedenis van het festival. Dat is vooral te danken aan de sterke, maar vaak ook verrassende thematische verbanden tussen de verschillende voorstellingen. Deze week kun je nog naar drie intrigerende voorstellingen gaan kijken. Jérôme Bel licht bovendien op donderdag 16 oktober om 17 uur een tipje van de sluier van zijn nieuwe voorstelling, die als werktitel 'The show must go on 2' draagt.

'Parcours 2' (15 oktober) presenteert in één avond 'Infinite Temporal Series', een werk van Prue Lang en 'El Eclipse de A.' van Amaia Urra. Prue Lang is verbonden aan Bill Forsythes Ballett Frankfurt. In haar werk onderzoekt ze de relatie tussen performer en publiek op een merkwaardige manier. Ze maakt de kijker bewust van de nabijheid van de danser door een labyrintische installatie van vijf kamers. In elke kamer biedt een venster een doorkijk naar de volgende kamer. Negen dansers bewegen zich door de kamers, maar ook de toeschouwer kan vrij rondwandelen in deze ruimtes.

Amaia Urra onderzoekt in haar 'El Eclipse_' (15 oktober) eveneens hoe de ervaring van nabijheid gestructureerd is, maar wel op een heel andere manier. Ze bedenkt zich hoe in Spanje, haar geboorteland, veel mensen al etend naar tv kijken, zodat de conversatie op scherm als het ware die van de disgenoten overneemt. Tegelijk vraagt ze zich ook af hoe het komt dat tijd en beweging als begrippen zo vaak met elkaar verward worden. Als 'kapstok' voor de voorstelling gebruikt ze Antonionis onvolprezen film 'L'Eclisse'.

Nog uit Spanje: 'A Space Odyssey' (15 en 16 oktober) van Cuqui Jerez. Deze klassiek geschoolde danseres onderzoekt perceptieprocessen, in het bijzonder het moment waarop we iets herkennen nog voor we enige contextuele informatie hebben. Hiervoor construeert ze via film een niet-werkelijke ruimte binnen de ruimte van het theater.

Klapstuk van het festival ten slotte is 'Wanted: ballet for a contemporary democracy' van het Australische gezelschap Chunky Move (16 en 17 oktober). Dit gezelschap vroeg een ruim publiek wat volgens hen de ideale dansavond kon zijn. Het resultaat zetten ze om in een voorstelling die, voorspelbaar genoeg, een opeenstapeling is van gemeenplaatsen over dans en theater, vol idyllische scènes met blauwe luchten vol zwanen. Maar Chunky Move gooit ook behoorlijk wat roet in het eten.

Alle voorstellingen zijn tot en met vrijdag te zien in het Stukgebouw, Naamsestraat 96, 3000 Leuven, met uitzondering van 'Chunky Move'. Dit gezelschap speelt in de Stadsschouwburg op de Bondgenotenlaan. Inlichtingen en reservatie:tel. 016/320.320 of www.stuk.be.

Samenstelling: Pieter T'JONCK