Vijf gezichten van de KVS
Hoewel het Koninklijke Vlaamse Schouwburg nog een seizoen in De Bottelarij te Molenbeek gelogeerd blijft, wordt met het vijfkoppige project 'BASTA' een eerste link met de terugkeer naar de gebouwen in het Brusselse stadscentrum gelegd. 'BASTA' stond dan ook oorspronkelijk voor 'Buurt Afscheid Straks Terugkeer Arduinkaai'. Door problemen met de fundamenten van het nieuwe gebouw liep een en ander vertraging op, maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan dit veelkleurige fin-de-saison. Naast enkele voorproefjes van wat volgend jaar op het programma staat, wordt ook een balletje opgegooid over waar de KVS naartoe wil: het aanbod mag nog meer gediversifieerd worden en er moet vooral meer ruimte komen voor Brusselaars en gemeenschappen die al te vaak uit de artistieke boot dreigen te vallen.
Op 1 en 2 juni wordt een inkijk geboden in het komende seizoen met 'De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat', een coproductie met het Antwerpse Martha!Tentatief die eind september in première gaat. Het vertrekpunt vormt het gelijknamige verhaal van Louis-Paul Boon waarin na de moord op een jong meisje, de geruchtenmolen door de stad raast. Het project 'Green Light' dat op 4 en 5 juni doorgaat, verzamelt enkele Brussese kunstenaars van Afrikaanse origine die het publiek voor de gelegenheid confronteren met vragen over verwachtingspatronen, culturele clichés en identiteit. Op 9 en 10 juni gaat het KVS-ensemble zelf aan de slag met de bewerking die schrijver Jeroen Olyslaegers maakte van Hendrik Conscience's 'De Loteling'. Het resultaat heet 'In het lot gevallen' en wil door de stereotiepe Conscience-beelden heen van godsdienst, plattelandsidylle en kleinburgelijkheid peilen naar de schuine kantjes en twijfels die in het boek sluimerend aanwezig zijn. Twee dagen later is het dan de beurt aan Abdelmalek Kadi en Raven Ruëll. Zij bewerkten het reisverhaal 'Un barbare en Asie' van Henri Michaux en brengen dit vreemdsoortige relaas tegen een achtergrond van beeldend werk van Bernard van Eeghem. Ten slotte gidst de Franstalige regisseur Lorent Wanson de toeschouwers op 13 en 14 juni van de Delaunoystraat naar de bouwput van het nieuwe pand. Hier brengen 13 spelers 'QQT' van François Clarinval, een kritisch stuk over een groep rijkswachters die belast zijn met de gedwongen repatriëring van een vluchteling. Van daaruit kaart het stuk de asielproblematiek aan. U kan in Molenbeek ook terecht voor een groots buurtfeest rond het Fonderiepark met de medewerking van tal van lokale organisaties op 31 mei, een Bal Moderne op 6 juni en een afsluitconcert op 14 juni met Bazaar, de Nederlandstalige groep waar KVS-actrice Simone Milsdochter het drumstel beroert.
Aleatoire Poëzie
Het Brusselse kunstencentrum 'Nadine', het vroegere 'Plateau', is een platform waar kunstenaars uit alle mogelijke disciplines en uit vele hoeken van de wereld samenkomen om zonder al te veel druk van buitenaf hun werk te ontwikkelen. En bezoek aan een voorstelling in 'Nadine' is dan ook altijd een gok: soms is het getoonde niet veel meer dan een ruwe schets, een probeersel, soms zie je er kleine pareltjes. Als afsluiter van het seizoen kan je er kijken naar 'Desesperanto', een werk van Judith Depaule, die voor de tekst tekent, Fred Costa, die de muziek verzorgt en Olivier Heinry, die de videocamera hanteert. De voorstelling onderzoekt de aanspraak van het esperanto op een universele taal. Een andere universele taal die zich met kracht opgedrongen heeft, is de taal van de informatica. De groep vraagt zich af of de hyperontwikkeling van communicatiemiddelen onze sensibiliteit niet afstompt en ons zo ongevoelig maakt voor poëzie. De drie deelnemers treden elk om beurt op de voorgrond om het verloop van de voorstelling te bepalen. Het idee is dat daaruit een vorm van aleatoire poëzie ontstaat.
'Desesperanto' is te zien op 30 en 31 mei om 20u30 in 'Nadine', Herderstraat 30, 1050 Brussel (Elsene)