Date 2001-04-07
Publication De Standaard
Performance(s) The Show Must Go on
Artist(s) Bel, Jérôme
Company / Organization
Keywords flack • orkestbak • liedjes • jérôme • zanger • let • overbekende • liedje • lied • piafs
Jérôme Bel dubbelzinnig én humoristisch : Gelieve zelf verder af te werken
BEL verzamelde achttien dansers en zowat evenveel overbekende popsongs om zijn voorstelling in elkaar te knutselen. Bij het begin hoor je eerst, in het duister, "
Op "
Wat willen ze je vertellen, deze mensen en deze liedjes? Bij elk liedje voeren ze een wel omlijnde, en in se betekenisloze, actie uit. "Let's
Allemaal heel voorspelbaar. En toch blijf je kijken. Het oorspronkelijke groepsportret -- zo zien acteurs zonder kostuums er dus uit -- valt uiteen in heel verschillende individuen, die hun opdracht, hoe simpel ook, zeer verschillend invullen.
Maar is dat nu "genoeg"? Is dit "kunst"? Met andere woorden, wat zoeken we hier eigenlijk, want we weten en kennen al alles, van de liedjes tot het idee dat mensen heel verschillend kunnen zijn.
In het midden van de voorstelling lijkt de voorstelling inderdaad in te storten: de dansers beelden de ondergang van de
De "waarheid", zo je wil, van de voorstelling volgt dan in snel tempo. "
Het verlangen om onszelf te zien wordt nooit helemaal vervuld. Dat is de reden waarom we blijven komen en blijven kijken. Dat demonstreert Bel met een geniale scène, die op het einde van de voorstelling een tegenwicht vormt voor de allereerste neutrale presentatie van de acteurs op een rij. Terwijl ze in groep voor zich uit zitten staren, neuriën ze "
In dit liedje vertelt Flack dat ze dodelijk geraakt wordt door het lied van een zanger. Hij verwoordt haar eigen levensdrama zo haarscherp dat ze gelooft dat hij zich alleen tot haar richt. Maar wat stelt ze vast: de zanger merkt haar zelfs niet op, kijkt door haar alsof ze er niet was. De werking van het lied heeft alleen met haar eigen verbeelding te maken. Zij is het die het kunstwerk afmaakt. En dat is precies wat de toeschouwer van
The show must go on, niet per se in de zaal, wel in je hoofd.