Date 2001-03-23
Publication De Standaard
Performance(s) La bodega de los feos
Artist(s) Benitez, Fernandez • Benitez, Juan
Company / Organization El Ojo de la Faraona
Keywords ojo • faraona • jongleren • maart • wijnkelder • lelijkaards • dronkaard-tafereeltjes • benitez • quasi-realistische • doldriest
La bodega de los feos en het nut van overdrijving
Eerst het slechte nieuws. De dansvoorstelling La bodega de los feos (de wijnkelder van de lelijkaards) van El Ojo de la
Op de keper beschouwd zit zelfs niemand op dit soort openhartigheid te wachten. De theatrale situatie op zich al maakt deze waarachtigheid immers op zijn minst dubbelzinnig, zo niet obsceen. De leefwereld die de voorstelling ons schetst betreft bovendien, zowel letterlijk als figuurlijk, de onderbuik van de samenleving.
Een bed als een trampoline, met een matras die omhoog komt om wie eronder ligt binnen te halen, zet je niet ongestraft op een podium. Je verraadt meteen dat hier de meest fundamentele driften van de mens, zonder maatschappelijk vernisje, ter sprake zullen komen. Dat is mij net iets te politiek correct of sympathiek.
Is de voorstelling van dit jonge gezelschap van choreografen Fernandez en
Dat aspect duikt vooral op in het middendeel van de voorstelling. Gewapend met een lampenkap, een bowlingbal, een karretje en nog wat andere absurde attributen springen de vijf dansers doldriest heen en weer over tafels en bankjes. Daarbij is geen ander nut of doel meer te bekennen dan het loutere plezier in deze halsbrekende toeren. Met inzet van het vege lijf manifesteren zij zich voor elkaar en voor het publiek.
Bij afloop doet
El Ojo de la