Date 2001-03-17
Publication De Standaard
Performance(s) Club Astrid
Artist(s) Pauwels, Lies
Company / Organization Victoria
Keywords astrid • club • sjabloon • schouder • denkbeeldige • pauwels • verraadt • intimiteit • hardboard-muren • neoclassicistische
Victoria gevangen in
Net zo is het met het gezelschap dat we in
Ze zijn een beetje verloren gelopen in de tijd. Ze hokken samen in een armetierig lokaal met hardboard-muren, gedomineerd door een buste van koningin Astrid. Als we ze de eerste maal zien, hebben ze allen hetzelfde pakje aan, een turnbroekje en hemdje met logo. Maar hun schoeisel verraadt dat in deze club allang niet meer geturnd wordt.
De openingsscène levert meteen een van de sterkste en meest ambigue beelden van de voorstelling. De acteurs zitten schouder aan schouder aan een lange tafel. Voor hen een sjabloon van een getal met zeven of meer cijfers. Hun ogen zijn betraand, hun blik somber. Ze praten, een na een. Tegen een denkbeeldige figuur aan de overkant van de tafel, zoals
Het gevolg zijn eindeloze lijstjes: dingen waarvan ze houden of die ze haten, of willekeurige herinneringen. Daardoor raak je ondergedompeld in de intimiteit van deze mensen.
Hun opstelling roept tegelijk het tafereel op van een gespreksruimte in een gevangenis. Hun intimiteit ligt op straat, en hun gedachten blijken helaas, behalve voor henzelf, zo doorzichtig als wat. Dat is tragisch. De belangrijkste en intiemste momenten van hun leven verdragen de objectiverende blik van de toeschouwer niet. Ze zijn slechts een nummer op een sjabloon. Hoe navrant is dan ook het ballet dat ze met hun sjabloontje opvoeren.
Het vervolg laat zich raden.
Enorm krakeel is het resultaat, en dat wordt perfect samengevat in het motto van