Date 2000-11-07
Publication De Standaard
Performance(s) Vanity • Etude #31
Artist(s) Dunoyer, Vincent
Company / Organization Rosas
Keywords vanity • etude • dunoyer • dunoyers • onthult • close-ups • lichaam • nancarrow • onwennige • machinemuziek
Wat de camera niet kan onthullen
Hedendaagse dans heeft de laatste tijd iets met strategieën die ontleend zijn aan beeldende kunst.
Vanity is eerder performance dan dansvoorstelling: je weet niet eens wanneer er te applaudisseren valt. In Etude #31 is
Het zijn geen vrijblijvende experimenten. De haast kale eenvoud dwingt je om de ambiguïteit van het kijken naar dansende lichamen, en de ambigue betekenis van die lichamen zelf te onderkennen.
Vanity opent met "
Het doosje dat hij op vele plaatsen rond zijn lichaam zet, en ten slotte op een treinwagentje langs zijn lijf laat lopen, onthult zijn geheim pas in het derde deel. Het is een camera, die close-ups maakte van
Al in het tweede deel ervaar je
Helemaal bevreemdend wordt het als je verneemt dat de beelden in het derde deel op voorhand opgenomen zijn. Hoe goed je alles ook dacht gezien en begrepen te hebben, pas dan blijkt dat je alleen zag wat je verwachtte te zien, en niet de "echte" werkelijkheid van het lichaam op het podium. De voorstelling onthult dat er altijd iets verhuld blijft.