Date 2000-09-21
Publication De Standaard
Performance(s) Giselle
Artist(s)
Company / Organization Ballet de l'Opéra National de Paris
Keywords giselle • lefèvre • ballet • vernieuwing • repertoire • opera • parijse • soliste • directrice • geklasseerd
Brigitte Lefèvre, "Klassiek niet hetzelfde als geklasseerd"
Ook wie geen danskenner is, hoorde wel eens van Giselle. Het is een romantisch ballet naar een verhaal van
In 1910 brachten de
Het verhaal gaat terug op een volksvertelling. Het boerenmeisje Giselle pleegt zelfmoord als haar geliefde, de edelman
In 1972, toen ze soliste was, verliet ze het ballet om haar weg te gaan als choreografe en danseres. In 1995 keerde ze terug, in haar huidige functie. In haar beleid zweert ze niet alleen bij dit ijzeren repertoire. Ze poogt het voorzichtig te vernieuwen, zonder de roemruchte erfenis van de opera te verwaarlozen.
Hoe gaat een reconstructie van een ballet als "Giselle" in zijn werk?
Giselle heeft het repertoire nooit verlaten. Uiteraard evolueerde het stuk in de loop der tijden, door de opeenvolgende choreografen en door de interpretatie van de sterren. Inzichten over het stuk werden hier doorgegeven van generatie op generatie, als een levende herinnering. Dat is uniek.
Hoe ziet u de verhouding tussen repertoire en traditie enerzijds en vernieuwing en creatie anderzijds?
Het Ballet van de
Ik heb niet de pretentie alles aan te kunnen. Dit gezelschap vertrekt van een lange klassieke traditie en een gedegen kennis van die taal.
De inzet is dat dansers en choreografen de wederzijdse overeenkomsten tussen elkaars werk kunnen ontdekken. Dat de ontmoeting een alchemistische reactie teweegbrengt tussen deze twee elementen.
Hoe ziet u de toekomstige rol van uw gezelschap in een snel veranderend landschap?
Er moet een sfeer van geestdrift en concentratie blijven, ongeacht de lange traditie waarop we voortbouwen. Omdat we het overgeleverde repertoire en de taal steeds uitbreiden met nieuwe stukken en inzichten, weten de dansers dat hun lichaam op uiteenlopende wijzen kan ingezet worden, en dat dat steeds een andere mentale instelling vergt.
Alle gemeenplaatsen over ballet ten spijt zijn wij dus allerminst een museum. We zijn het aan onszelf verplicht om een referentiepunt te blijven en uit te blinken. Als er iets is wat het ballet leert, dan is het wel een grote bescheidenheid. Door kennis van de mogelijkheden in de danstraditie leer je dat werkelijke vernieuwing zich zelden aandient en dat het weinigen gegeven is om het medium dans en het lichaam diepgaand te bevragen.
We moeten dus openstaan voor vernieuwing. Maar het is niet onze rol om in de voorste linies van de vernieuwing te staan. Wel om een werkelijke ontmoeting tussen vernieuwing en traditie te bewerkstelligen.
Ballet de l'Opéra