Date 2000-05-27
Publication De Standaard
Performance(s) Workwithinwork • Quartette
Artist(s) Forsythe, William
Company / Organization Ballett Frankfurt
Keywords quartette • arndt • kwartetten • workwithinwork • sculpturale • brown • verbindingen • combinaties • krachtsinspanning • duetti
William Forsythe in oneindig aantal nuances : Heldere lijnen van ballet worden verrijkt met ongewone sensualiteit
Beide stukken spelen in hetzelfde eenheidsdecor: een grote grijze doos, met een achterdoek dat tot op manshoogte boven het podium verheven is.
De onverlichte, zwarte ruimte van de achterscène creëert een subtiel diepte-effect, alsof de dansers vanuit de nevel opduiken. De belichting -- vooral bovenlicht -- is het enige scenisch element dat wijzigt. Hoewel je die wijzigingen nauwelijks bewust registreert, hebben ze een buitengewone impact op de waarneming van -- letterlijk -- kleur en contrast van de dans.
Egaal grijs ingekleurde groepsbewegingen worden soms geaccentueerd en dramatisch versterkt met warm wit licht. Het accent verschuift zo van de totaalcompositie in een vlak naar de sculpturale kwaliteit van bewegingen, met alle gradaties daartussen.
Het is de perfecte omgeving voor een dansvoorstelling die zich toelegt op een onderzoek van de neoklassieke danstaal met vooral combinaties van duetten en kwartetten. Een minimalistisch uitgangspunt misschien, maar met als resultaat een maximale rijkdom, niet alleen in vormelijke zin.
In Workwithinwork wordt de dans geschraagd door "
Gestaag begint een stroom bewegingen te vloeien, meestal harmonisch en oogstrelend, maar soms met een grillige warreling of een plotse onderbreking.
Het is een van de duidelijkste manifestaties van de eigenzinnige verbindingen die Forsythe maakt tussen dansvormen. De strenge, heldere lijnen van puur ballet worden verrijkt met de ruimtelijkheid van moderne dans en een ongewone sensualiteit in de contacten tussen de dansers.
Vanuit alle hoeken van het speelvlak verschijnen en verdwijnen andere dansers, achttien in totaal, netjes verdeeld over mannen en vrouwen. Tussen de groepen die elkaar afwisselen ontstaan momentane verbindingen, vooral kleine duetten waarvan de motieven doorgegeven worden aan anderen.
De titel
Meer dan in het eerste deel lijkt hier de sculpturale kwaliteit van beweging centraal te staan, met een haast barok karakter tot gevolg. De dans
Centraal in het stuk staat een duet met Arndt, gevolgd door een kwartet met
Integendeel voel je, in het gedragen tempo van de dans, de krachtsinspanning en de precisie van de beweging, en bovenal, het grote vertrouwen dat vereist is voor deze dans. Onmerkbaar ontstaat er zo tussen de dansers iets als een verhaal zonder plot, wordt de dans uitdrukking van een rijke schakering van emoties. Dat is alles wat je van een dans kan verwachten.
Nog op 27 mei (20 uur) in deSingel in
www.desingel.be