Date 2000-05-25
Publication De Standaard
Performance(s) Enterrer les Morts/Réparer les Vivants
Artist(s) Roussel, Armel
Company / Organization Compagnie Utopia
Keywords roussel • enterrer • réparer • morts • utopia • acteerwerk • vivants • karikaturale • nadrukkelijk • personages
Tsjechov verdrinkt in beeldenvloed : Aan de subtiliteit van Tsjechovs dialogen wordt geen recht gedaan
De stortvloed aan beelden die de regisseur gebruikt zou
Het probleem wordt al zichtbaar terwijl je de zaal binnenkomt. Je wordt gemonsterd door vier merkwaardige creaturen op het podium: een kale travestiet met een opzichtige pruik en dito avondkleed, een karikaturale militair, een neurotische zielenpoot en een uitgemergelde punker.
Ze voeren elk een nummertje op dat hun plaats in het stuk meteen duidelijk maakt: de zelfingenomen narcist, het leeghoofd dat uitsluitend in gemeenplaatsen denkt, de man die wanhopig probeert aandacht te krijgen, en de cynische buitenstaander.
Tot op zekere hoogte kloppen die typeringen met de personages
Daar laat de regisseur het niet bij: hij weegt zwaar op elke dialoog en actie door nadrukkelijk en om de haverklap van register te veranderen. Nadat alle tien personages met veel vertoon geïntroduceerd zijn, laat hij ze bijvoorbeeld een klein dansje in music hall-stijl uitvoeren.
Na het opbod van uiterst nadrukkelijk acteerwerk dat je dan al achter de kiezen hebt, werkt dit niet meer: niet als contrast, ook niet als verduidelijking. Je moet ziende blind zijn als je op dat ogenblik de onbenulligheid van de personages nog niet opgemerkt hebt.
Aan de zeer slechte verstaanders heeft
Deze overdaad aan beelden en acteervondsten hoefde niet noodzakelijk verkeerd uit te pakken. Maar
Als je op deze wijze echter het hele stuk, met alle intriges, voluit wil spelen, ontstaat er een probleem.
De flitsende regisseerstijl strookt helemaal niet met de lange speelduur die het stuk normaal heeft. Daardoor worden de acteurs gedwongen om in een rotvaart over te schakelen van ellenlange tekstfragmenten naar verklarende, bijna pantomimische beelden en vice versa.
Dat leidt tot slordigheid en tot grotesk acteerwerk, waarin aan de subtiliteit van
Als toeschouwer heb je gewoon geen tijd om een beeld, een actie of een dialoog op je in te laten werken. Als in een videoclip word je, voor je goed en wel begrijpt wat er gebeurt, al weer om de oren geslagen met nieuwe ontwikkelingen.
Zo'n bombardement van twee en een half uur is beslist geen pretje.