Date 1999-09-22
Publication De Standaard
Performance(s) De drumleraar
Artist(s) De Sutter, Koen
Company / Organization Theater Zuidpool
Keywords drumleraar • paula • raymond • gootsteen • sutter • pinoy • sierens • soap • zuidpool • minnaar
"Drumleraar" wordt tijdsdocument
In de enscenering van theater
Hun aanwezigheid duidt op een subtiele manier wat zich tussen de regels van de weinig gepolijste spreektaal-dialogen afspeelt. In het begin worden de korte acteerscènes voortdurend doorsneden door een muzikaal intermezzo.
Bijna ogenblikkelijk weet je zo dat hier ondergronds iets broedt. Later wordt steeds duidelijker dat de twee als het ware ook werkelijk van personage wisselen tijdens het stuk.
Die personagewissel, die de kern van de verhaalstof uitmaakt, is terug te voeren op opgekropte spanningen, zoals het onverwerkt verlies van een bewonderde broer en een minnaar, de treurnis om verraad en een stukgelopen relatie. Die spanningen worden in hun rauwste vorm uitgebraakt, zonder dat er op het einde een catharsis volgt.
Op dat punt is De drumleraar duidelijk geen soap. Wat Sierens hier onderliggend aankaart -- en daar krijgt het verhaal een universele dimensie -- is het onvermogen van deze twee mensen om wat ze beleven en begeren te structureren, vorm te geven, te verwerken. Hun hoofd is een chaos.
Hoe verder de voorstelling vordert, hoe groter de uitroeptekens, met soms briljante expressionistische vondsten. Als Pinoy met opgeschorte rok met haar achterste in de volle gootsteen neerploft, krijg je een letterlijke verbeelding van navrant kitchen-sink-drama.
Alleen, en dat is een spijtig, maar bijna onvermijdelijk minpunt van deze Drumleraar, wordt dit soort spanning niet altijd aangehouden. Soms zit het acteren dicht bij clichébeelden van ontredderde mensen. Maar het moet gezegd, De Sutter en zijn acteurs raken een heel eind in de goede richting.
Nog te zien in