Date 1999-09-18
Publication De Standaard
Performance(s) Red Rubber Balls
Artist(s) Smits, Thierry
Company / Organization
Keywords smits • verhelst • balls • rubber • opgeblazen • red • clichébeelden • symboliek • esthetisering • tekst
Clichébeelden met neoklassieke saus
Clichébeelden met neoklassieke saus
Van onze medewerker
Met
De tekst maakt dan ook nauwelijks onderscheid tussen de twee personages. Ze is vooral betrokken op de verwoording van doorgaans nauwelijks bewust ervaren sensaties van het lichaam.
Als tekst werkt dit, door de geraffineerde stijl
Smits kiest voor de opgeblazen symboliek, met een neoklassiek choreografisch sausje.
Je moet Smits wel nageven dat hij een vakman is, en dat zijn choreografie gedragen wordt door vier uitstekende dansers:
In de onderscheiden delen van de voorstelling hanteert Smits verschillende expressies. In een eerste fragment zie je drie, daarna vier naakte dansers ruggelings op de scène. Door hun verwrongen houding lijken ze soms gruwelijk verminkt en kun je nauwelijks hun geslacht determineren. Op elegante wijze kantelt dat eerste beeld in een simultane groepsbeweging, die de overgang maakt naar een meer conventionele neoklassieke choreografie die de rest van de voorstelling zal bepalen.
Tussendoor word je nog op een haast carnavaleske
Op dat moment wordt de zwakte van de voorstelling helemaal duidelijk: de live-actie van de dansers verzinkt gewoon in het niets bij deze vrij simpele en op zich ook niet bijster oorspronkelijke filmbeelden. Maar geen nood, vrolijk samplend in procédés en beelden baant Smits zich een weg naar een alweer vrij mooi opgebouwde eindchoreografie. Voor wie op dat ogenblik nog niet vatte waar het over gaat, lekt dan bloed langs een scherm van fijne kunststofbuisjes de scène op.
De tekst