Date 1999-04-16
Publication De Standaard
Performance(s) In antwoord op uw schrijven
Artist(s)
Company / Organization Hans Hof Ensemble
Keywords afval • vis • april • goochelact • tussentijds • venstertje • dis • zettn • bijeengeveegd • eetritueel
Hans Hof Ensemble in de drukkookpan
Als je de zaal binnenkomt, struikel je bijna over een hoop afval, vooral lege blikjes ingelegde vis, bijeengeveegd op de rand van de scène. Al snel blijkt dat dat afval van drie mannen en een vrouw komt die zich -- om redenen die in het duister blijven -- teruggetrokken hebben in een schuilkelder. Een na een betreden ze de ruimte door een klein venstertje, hoog in de achterwand van de scène.
Vreemde types zijn het: hun leven voltrekt zich volgens strakke patronen, rituelen haast. Het dwangmatige karakter ervan wordt bij elke herhaling duidelijker. Een vast punt in hun bestaan is het aanschuiven voor de dis. Alleen al de manier waarop de vierde man wacht tot de tafel gedekt is, en dan een aanloopje neemt dm het strak opgerolde tafelkleed op tafel te meppen en uit te rollen als was het
Na de maaltijd gaat het ritueel verder: een of meer acteurs zettn zich driftig aan het breien. Als manier om de tijd te verdrijven en/of elkaar niet aan te vliegen, is deze therapie echter niet zo succesvol. Want de periodes tussen de maaltijden tonen vooral hoe in het samenleven van deze mensen agressie en frustratie ternauwernood onderdrukt kunnen worden -- ze zitten gewoon te dicht op elkaars lip.
Vaak biedt een plotse uitbarsting van dansen enig soelaas na de pijnlijke discipline van het eetritueel. Vooral naar het einde van de voorstelling leidt de opgekropte spanning echter tot groteske beelden van vier mensen die stoom afblazen door als halve garen het meubilair en de muren aan te vallen.
Een tactiek om tussentijds een ander eronder te houden, is het volstrekt negeren van diens menselijkheid, door hem of haar letterlijk als gebruiksvoorwerp -- een zetel bijvoorbeeld -- in te zetten.
De vier acteurs-dansers vinden een mooie balans tussen dansante en mimische momenten. Bovendien hangen de gebeurtenissen, alle groteske overdrijving ten spijt, een zeer overtuigend beeld op van het gedwongen samenzijn in een kleine ruimte: het gevoel van in een drukkookpan te zitten, die elk moment kan ontploffen.
"In antwoord op uw schrijven", voor iedereen vanaf 15 jaar, van het