Date 1998-09-12
Publication De Standaard
Performance(s) Appetite
Artist(s) Stuart, Meg
Company / Organization
Keywords appetite • ontrolt • hamilton • avdal • weggehapt • zelfvertouwen • scène-inrichting • ongekleurd • appetite- • verpulverende
Meg Stuart vindt lichtere toonaard
De
Thema's als vergankelijkheid en dood, verlies van zelfbewustzijn blijven op de achtergrond meeklinken. De acteurs-dansers die we hier zien, zijn echter ook een soort personages, met een eigen rol in een groep. De gebeurtenissen die uit het treffen van deze groep voortkomen, zijn vaker grappig of teder dan navrant.
De scène-inrichting van Hamilton bepaalt totaal je waarneming. De hele achterwand wordt gevuld door een licht doorhangend, ongekleurd grauw doek. Naarmate de voorstelling vordert, verschijnen er vochtvlekken op.
De scènevloer is bij de aanvang van de voorstelling dan weer helemaal bedekt met een lichtgekleurd, verfomfaaid doek. Als dat door een danser
De wisselwerking tussen dat lichaam en zijn omgeving om te bestaan en te overleven -vandaar wellicht de titel Appetite- krijg je ook te zien in beelden van eten, en zelfs zwelgen in eten. Je ziet hoe
Bovenop die, letterlijk, eerste laag van het stuk ontwikkelt zich een tweede: hoe de dansers met hun eigen en elkaars lichaam omgaan, elkaar opzoeken en betasten of juist afstoten. Die actie ontrolt zich volgens een bijna kinderlijke logica.
Soms is zo'n actie verbluffend simpel en herkenbaar: Avdal en Ugo Dehaes die steeds luider proesten, en in hun tweestrijd zo opgaan dat ze geen oog hebben voor Rachid
Op andere momenten zijn de contacten subtieler. Zo is er minstens een magistrale scène. De dansers troepen heel dicht op elkaar, achter en rond
Strikte personages worden deze dansers net niet, verhaaltjes ontwikkelen zich evenmin. De actie ontrolt zich vanuit het pure plezier van het doen. De improvisatorische oorsprong van het stuk is duidelijk.
Het resultaat is, voorlopig althans, nogal dubbel. Stuart stelde voor deze voorstelling, waarin ze zelf ook danst, een volledig nieuwe cast samen van vooral jonge dansers. Het evidente voordeel is het frisse en onverwachte van wat je ziet, al blijft de hand van Stuart duidelijk aanwezig. Het nadeel is dat ze weinig zelfvertouwen op podium hebben, wat cruciaal is.
Een vergelijking met
Nog op 12 september in het