Date 1998-03-10
Publication De Standaard
Performance(s) Les disparates
Artist(s) Charmatz, Boris • Chamblas, Dimitri
Company / Organization
Keywords charmatz • zwaarte • disparates • chamblas • speelvloer • nadrukkelijke • voetgeklap • blufferigs • benailly • bravourestukje
Dansersbestaan in een notendop
Na A bras le corps toonden
Het stuk valt uiteen in drie delen, gescheiden door een nadrukkelijke black-out, en elk met een eigen accent.
Een groot, zwaar beeld van
De zwaarte op zich is wel betekenisvol, want ook in de
Soms is de choreografie zelfs op een nadrukkelijke manier onlogisch. Een hevige opwaartse zwaai van de armen wordt in een scène niet doorgezet in een sprong, zoals je het zou verwachten. Het lijkt integendeel alsof het lichaam van Charmatz zich nauwelijks aan de zwaartekracht kan onttrekken, en naar beneden zakt.
In het eerste deel zie je een uitbundige
Die uitbundigheid slaat soms ook om in een onbeheerste uitval, stampvoeten en kreten slaken. Maar evengoed zijn er momenten van ingetogenheid, met precies geplaatste gebaren. Die verschillende momenten volgen elkaar bijna zonder overgang op, als waren het sprankelende invallen die zonder nadenken uitgevoerd worden zoals ze zich aandienen.
Het tweede deel kent een meer gelijkmatig verloop en wordt begeleid door de muziek van
Zelf spreken de choreografen over dit werk als een soort verhaal over de "staat van de
Uit de bijzonder persoonlijke signatuur van veel bewegingen en de wijze waarop ze geordend werden zou je wel kunnen afleiden dat Charmatz en Chamblas met die wat raadselachtige formulering verwijzen naar hun persoonlijke ontwikkeling als
Nog in