Date 1997-10-14
Publication De Standaard
Performance(s) Love Radio Reunion
Artist(s) O'Connor, Dennis • Quinn, Susan • Solomons Jr, Gus
Company / Organization
Keywords lacey • solomons • gus • jennifer • cunningham • parkinsons • veroveringstocht • matjes • behendige • reunion
Ironie en subversieve ondertonen op Klapstuk
Tegelijk, en dat is het leuke en boeiende van deze voorstelling, zie je heel goed dat ze een gemeenschappelijke basis hebben, die hun toelaat op een bijna intuïtieve, ogenblikkelijke manier bij elkaars werk aan te sluiten. Dat doen ze ook, met zichtbaar plezier. De voorstelling heeft zo bij vlagen de directheid van een improvisatie, uitgevoerd door getalenteerde en onderlegde dansers met een sterke podiumprésence. Dat
Het zout in de pap wordt geleverd door de talloze verwijzingen naar leermeester Cunningham. Ze contrasteren op een ironische manier met de klankband, die alleen oude radiohits over de liefde bevat (weliswaar vaak verknipt en versneden op de wijze van
Van bij het eerste beeld, dat de draak steekt met de doctrine van toeval en willekeur in handelingen, decor en muziek, wordt de dans
Ontluikend Ook
Bij de volgende beelden wordt snel duidelijk waar het Lacey in haar veertien portretten om te doen is: een verbeelding in dans van de ontluikende seksualiteit van een meisje.
De hele inkleding maakt dat op overvloedige wijze duidelijk. Een net met een grote scheur boven de scène, matjes van gebroken eierschalen en wol, een filmpje met een opname van schaamhaar en bloedrode meisjeslippen zijn evenzovele verwijzingen naar dit onderwerp. Rollen behangselpapier en klanken van nietszeggende conversaties tussen meisjes schetsen dan weer de banale context waarbinnen deze persoonlijke revolutie beleefd wordt.
De heftigheid van dit alles wordt onderstreept door Zeena
Het is misschien een beetje te veel van het goede, want deze overdaad aan informatie leidt de aandacht nogal af van de dans zelf. En die is, op sommige momenten althans, bijzonder merkwaardig.
Lacey is een buitengewoon snelle, behendige danser, met een oog voor grillige en onverwachte wendingen. Die grilligheid is echter niet willekeurig: er ontstaat steeds een zeer duidelijk beeld van een personage uit. In een van de laatste scènes, waarin Lacey, als een amazone op veroveringstocht, woest aan het dansen slaat, krijg je een beeld en een verbeelding van jongemeisjesverlangens te zien, die heel wat minder rozig en onschuldig zijn dan de gangbare cliché's daaromtrent.
Dat is in zekere zin waar voor heel deze voorstelling, die onuitgesproken een sterk subversieve ondertoon heeft.