Date 1997-09-18
Publication De Standaard
Performance(s) Tityrus
Artist(s) De Moor, Bob
Company / Organization De Tijd
Keywords vandervost • dorp • tityrus • moor • geluiden • planken • heel-maken • verzamelwerk • icarus-verhaal • kinderparadijs
De Tijd wekt herinneringen
Twee jaar geleden schreven
De man die ons vanop die planken toespreekt, is een vreemde vogel: hij verzamelt geluiden van planten, nadat hij eerder geluiden van steden en dieren verzamelde. Dat verzamelwerk blijkt een complexe metafoor te zijn voor de arbeid van herinneren en heel-maken van de losse gebeurtenissen die het leven uitmaken. Gebeurtenissen die ogenschijnlijk slechts één rommeltje vormen, zonder veel samenhang. Zeker voor deze man: gaandeweg begrijp je dat zijn leven op een dood punt beland is.
Het bericht van een aardbeving in een dorp vlak bij
Hier ligt echter een fundamentele en intrigerende dubbelzinnigheid van het stuk. De man die dit verhaal vertelt, staat voor ons. Hij bleef dus niet achter in het dorp, en stierf er al helemaal niet, zoals tegen het einde in een parafrase van het
Aanvankelijk draagt hij enkel zijn overhemd en een mal papieren hoedje. Naarmate zijn herinneringen aan een vervlogen kinderparadijs terugkeren en zich verbinden met de beelden van het verwoeste dorp, trekt hij zijn kleren aan. In plaats van een verwarde dwaas staat er weer een mens voor ons, die iets te vertellen heeft. Het lijkt wel alsof zijn hele verhaal een poging is om door het vertellen een zekere eenheid te brengen in een verbrokkeld bestaan. De ruïnes van het dorp uit de kindertijd als spiegel van een ruïneuze mentale toestand. Hier komen we terug bij het eerste beeld van de voorstelling: het opnemen van de klanken. De zin van deze bezigheid is de intuïtie dat de stomme wereld van de dingen, en bij uitbreiding ook teksten, ons kunnen vertellen wie en wat we zijn.
"Tityrus" door