Date 1996-11-09
Publication De Standaard
Performance(s) (They feed we) Eat, eat, eat
Artist(s) Van den Broeck, Hans
Company / Organization Les Ballets C. de la B.
Keywords ober • eat • gedienstigheid • opwinding • broeck • onbehagen • vult • acteurs • drumslagen • verwijlen
Eten om de leegte te verdrijven: Sterke scènes en beelden bij Les Ballets C. de la B.
Voor het theater/dansgezelschap Les Ballets C. de la B. maakte
Net als in
In
Nu eens een per een, dan weer in dichte massa, nu eens haastig, dan weer treuzelend, lopen de negen acteurs eindeloze rondjes van achter het doek naar de voorrand van de scène en terug. Dramatische strijkersmuziek als een filmscore, doet je dit beeld ook ervaren als een filmbeeld, als het gewemel in een station in de ochtend dat je van ver bekijkt.
Vier acteurs schrijden met een lijkkist tot voor aan de scène, waarna de anderen een na een bloemen komen brengen of gewoon even verwijlen bij de grafput. Hierop veranddert het perspectief drastisch: de guurheid en verstrooidheid van de buitenwereld, waarin de acteurs tevoren rondholden, wordt binnengesmokkeld in een restaurant-interieur dat de verdere plaats van handeling zal zijn.
Een ober komt binnen en voorziet de andere acteurs, die een voor een binnendruppelen van een drankje. Een begrafenismaaltijd? Deze ober, gespeeld door
Ze lijken hier toevallig, verloren in deze groep, op deze plaats, op zoek naar een aanleiding, een invulling van een onbestemd verlangen of onbehagen. Elke aanleiding is daarom goed om een vorm van gezelligheid of samenhorigheid te verwekken. Met het bekende resultaat: als iemand het woord neemt wordt er automatisch geapplaudisseerd. Rituelen die de grote leegte toedekken. Slechts af en toe breekt het onbehagen even als een zweer uit.
Het is de ober die, onder het mom van zijn gedienstigheid, de leemte in de harten van deze mensen vult, zoals hij hun magen uiteindelijk ook vult. Al lijkt dat vulwerk eerder het verschaffen van een prothese, een plotse opwinding of een synthetisch gevoel van ingetogenheid, opgewekt door zijn muzikale interventies.
Naar het einde van de voorstelling laat hij de opgekropte spanning plots met harde drumslagen exploderen in een wilde danspartij, die in zijn nauwelijks onderdrukte droevige woede wel iets weg heeft van een uit de hand gelopen flamenco. En het loopt ook uit de hand: niet voor de eerste keer, maar nu wel met een dodelijke afloop, is een vrouw het slachtoffer van de opwinding.
Het prachtige slotbeeld maakt na deze opwinding ten overvloede de dubbelzinnige rol van de ober duidelijk. Alsof er niets gebeurd is, schept hij de anderen, nu oude grijsaards geworden, soep uit. Je voelt het terugkijken in verbijstering boven de tafel hangen. Was dit nu het leven, wat had dit te betekenen?
Het is een beetje jammer dat Van den Broeck dit eindbeeld nog eens extra op scherp zet door een van de gasten uiteindelijk als een gekruisigde figuur op de naar voor gekantelde tafel te laten hangen. Zo'n duidelijke verwijzing naar rituele offering hoefde niet echt. De voorstelling is, in zijn vele beelden en scènes, al sprekend genoeg.
Op tournee (09-221.75.01).