Date 1996-11-02
Publication De Standaard
Performance(s) Le cri du caméléon
Artist(s) Nadj, Josef
Company / Organization Compagnie Anomalie
Keywords jarry • bevolkt • ledenpoppen • arte • commedia • dell • herkennen • bochtenwerk • rondstrompelende • kleinburgerdom
Nadj verrast met prachtig circuswerk
ANTWERPEN --
Hij maakte dat stuk niet met zijn eigen groep, maar met de Compagnie Anomalie: laatstejaarsstudenten van de nationale circusschool. Dat sterke circus-stempel leverde een veel boeiender schouwspel op dan
Zoals steeds wordt aangekondigd dat de voorstelling gebaseerd is op een literair werk, en wel Ubu Roi, de bijtende satire op het kleinburgerdom van
Duidelijk aanwezig is wel de verbeeldingswereld van Nadj, in de aankleding van de scène en de verschijning van de acteurs: een rondstrompelende idioot met een buishoed tot over zijn oren, een mismaakte dwerg, een harkerige, graatmagere hoogwaardigheidsbekleder enzovoort. Ledenpoppen spelen in de voorstelling een grote rol. Zij "verdubbelen" de echte acteurs en zijn door zeer ingenieuze manipulatie soms nauwelijks van hen te onderscheiden.
Dat we beland zijn in een wereld bevolkt door ledenpoppen en gedachteloze, zij het soms bijzonder venijnige, holle vaten is zo wel zeer duidelijk gesuggereerd. Voor wie dat allemaal toch niet zou snappen, is er een acteur die optreedt alsof zijn hoofd op de plaats van zijn achterste zit en vice versa. Je hebt de truc snel door: schoenen aan de handen en blote voeten, een stoffen bol aan het achterwerk en een masker, rond zijn hoofd, maar toch kijk je je ogen uit.
Deze scène kan zowat model staan voor de hele voorstelling: verbluffende virtuositeit met een nogal grappige ondertoon, al zijn de vondsten zelden echt verrassend of origineel. Kortom, commedia dell'arte op zijn best. Het publiek was er dol op.
Nadj komt in januari terug naar deSingel met zijn gebruikelijk ensemble.