Date 1996-07-04

Publication De Standaard

Performance(s) Schandalig korte stukjes

Artist(s)

Company / Organization Los Cojones del ToroHet bordesTristeroTristan

Keywords schandaligsketchvieruurtjetristanvermomdstukjesborishalffabrikaatsnobdruïdensikkel

Flauwe vingeroefening op basis van Vian

BRUSSEL -- Los Cojones del Toro, Het bordes, Tristero en Tristan: het zijn nauwelijks of niet gesubsidieerde Brusselse fringe-gezelschappen, die eerder dit jaar al hun krachten bundelden voor Het vieruurtje. De ongezouten brutaliteit van auteur Boris Vian, de directheid en de zwaar aangezette satirische inslag maakten er een verfrissend werkstuk van. Als een soort eindeseizoens-uitsmijter brengt ongeveer dezelfde groep acteurs nu Schandalig korte stukjes, opnieuw geïnspireerd door het werk van Vian.

Van een echte regie, zoals bij Het vieruurtje is hier geen sprake. Arnaud Jacobs nodigde gewoon iedereen uit om binnen een tijdsbestek van ongeveer een uur even zijn ding te komen doen. Het geheel wordt aaneengelijmd door de aanstekelijke jazzy sound van muziekensemble Tristan.

De voorstelling is dus, bijzonder heterogeen, zowel in de keuze van het materiaal (al dan niet rechtstreeks ontleend aan Vian), als in de kwaliteit van het gepresenteerde.

Bernard Van Eeghem zorgt tweemaal voor een bijzonder leuk moment. De eerste maal als hij Vians lied Je suis snob brengt in een geactualiseerde vertaling. De tweede maal als hij een verzonnen interview afneemt van Michel Huysseune in de rol van Vian.

Deze sketch heeft een pertinentie die verder strekt dan het simpele loltrappen: hier wordt de draak gestoken met het prototype van het hedendaagse kunstenaarsinterview. De kunstenaar moet vooral begrijpelijk blijven.

Boris Vian produceerde enorm veel teksten, waaronder ook heel wat korte schetsen en ideeën. In de voorstelling gaan ze vaak de mist in, omdat ze nagenoeg steeds een echte pointe missen.

Zo duiken plots twee figuren, bespottelijk vermomd als druïden, op in de buurt van een klein beeldje van de Eiffeltoren. Een vrouw vermomd met een snor wacht hen daar op. En wat blijkt: zij heeft een hamer bij, die samen met de druïdensikkel het afgesproken teken is voor een vergadering van Russische spionnen. De reden van de bijeenkomst: de "eerstesteenlegging" van Parijs. Dit soort flauwekul kan grappig zijn, maar vereist een scherp oog voor de trucs die meligheid een komische kwaliteit kunnen verlenen. En dat is bij deze haastig in elkaar gezette sketch niet het geval.

Soms is de aanzet goed, maar kan je de acteurs nauwelijks verstaan. Soms is het acteren gewoon ondermaats of slordig. Je moet het dus doen met hier en daar een leuke vondst, een grappig-absurde situatie, een gedreven muzikale omlijsting. De voorstelling heeft absoluut geen enkele pretentie. Niemand doet alsof dit meer is dan een snelle vingeroefening en dat maakt de avond best verteerbaar.

Of de acteurs zichzelf en het publiek een goede dienst bewijzen door dit soort halffabrikaat te tonen lijkt mij desondanks wat twijfelachtig.

"Schandalig korte stukjes" is deze avond om 20.30 uur nog te zien in Plateau, Herderstraat 30, 1050 Brussel (02-242.07.15).