Date 1996-05-06
Publication De Standaard
Performance(s) Contre Saturne • Unspoken
Artist(s) Mossoux, Nicole • Bonté, Patrick • Maliphant, Russel
Company / Organization
Keywords maliphant • bonté • gravures • saturne • turen • contre • jassen • charleroi • maria • melancolie
Mossoux en Bonté betoverd door melancholie
In het eerste deel, "Familie" zien we de groep van elf dansers bijeengedrumd in het midden van de scène, tegen een diepblauw gekleurde achtergrond. Hun opstelling lijkt op die voor een groepsportret. Na een lange, bijna bevroren stilte, begint hier en daar iemand zijn nek uit te steken, een pas te verzetten, maar altijd heel langzaam en heel weinig.
De gesloten orde van de groep wordt eigenlijk nooit verbroken. Maar de samenhang ervan leidt niet tot levendigheid, er is geen andere dan een louter fysieke nabijheid tussen de dansers. Hun blikken turen wel zeer intens, maar steeds weg van de anderen, naar de verte. En je krijgt het vreemde gevoel dat ze ondanks al dat turen eigenlijk niets zien, dat niets hun blik of gevoel raakt. De immobiliteit lijkt totaal.
Ook het tweede deel, "Le corps et la melancolie" straalt een zelfde onirische, af en toe doodse sfeer uit. We zien 8 dansers in 4 paren in lange jassen verschijnen. Ze zijn naakt onder die jassen, die ze af en toe half of helemaal uittrekken, of over zich draperen als toga's. Met een onbestemde blik, en een zekere ongevoeligheid, ondanks een soms koud-charmante glimlach, tonen ze een arm, een borst of een volledig lichaam. Ze wijzen bij elkaar lichaamsdelen aan of manipuleren elkaar op een afstandelijke manier.
Elk van de poses is een eigenaardige mengvorm van die wat koude naakten die je vindt in oude allegorische gravures en de wassen perfectie van paspoppen in een etalage.
Het derde deel, "Têtes lourdes/
De voorstelling "
De contacten tussen beiden zijn nu eens erg los, bijna toevallig, dan weer als een net beheerste krachtmeting tussen twee lichamen. De bewegingen verlopen zo soepel, dat je erg aandachtig moet toekijken om het ontstaan en verloop van de complexe figuren te kunnen volgen.