Date 1995-12-28
Publication De Standaard
Performance(s) Tres
Artist(s) Barkey, Grace Ellen
Company / Organization Needcompany
Keywords tres • herault • quijote • crooner • nachtclub • don • versnel • genet • objekt • ellen
"Tres" van Barkey blijft te schetsmatig
GENT -- Met Tres wil Grace
Grace
In Tres liep het echter mis met de kompositie van het materiaal van de voorstelling, waarschijnlijk door de turbulente ontstaansgeschiedenis van het stuk. Dat werd aanvankelijk uitgewerkt met gesproken teksten en personages van Genet. Een konflikt met een auteursrechtenvereniging maakte het gebruik van deze teksten ter elfder ure onmogelijk. Er werd dan in allerijl naar andere teksten gezocht, en zo werd de voorstelling opnieuw gemonteerd.
We bevinden ons in een ambigue ruimte. Rood namaakleer, een hoge barkruk voor een "crooner" op een rood tapijtje, schminktafeltjes, kralen en goedkope sierlampjes tekenen de sfeer van een bordeel. Maar we zien tegelijk de achterkant van de scène. Dus niet alleen het effekt (de hoerige kleedjes van de vrouwen), maar ook hoe het gemaakt wordt (de uitbuiting). Die eerste indruk wordt de hele voorstelling lang bevestigd: de performers van deze nachtclub geloven zelf niet meer in hun kunsten. Er is geen "weg terug" naar een staat van onverdorvenheid.
Cliché
Dat laatste is in het bijzonder waar voor de vrouwen,
De desinteresse, het absolute gebrek aan gratie waarmee ze dat doet, weerspiegelen perfekt het beeld dat ze zich klaarblijkelijk vormt van hoe haar omgeving naar haar kijkt: als een objekt. Een bijzonder oninteressant objekt trouwens, want op de achtergrond zijn
Op zich zit in deze scène stof voor een heel sterk teatermoment, maar toch "werkt" het nauwelijks. Er is zo weinig verband met wat ervoor en erna komt, dat je veeleer het gevoel hebt naar een kaal schema van een scène te kijken, dan naar de belichaming van een konkreet drama. Daardoor vallen ook de cliché's van de situatie (verlopen zangeres in vervallen nachtclub) zo sterk op dat ze een begrip van de betekenis ervan verhinderen.
De scènes met "crooner"
Het toont dat er middelen moeten zijn om de verbrokkelde, gedesillusioneerde wereld van "Tres" op zo'n manier te ensceneren dat haar figuren op eenzelfde manier in het geheugen blijven hangen als die van bijvoorbeeld "
Voorlopig enkel nog in Frankfurt te zien van 11 tot 20 januari. Verdere speeldata voorlopig niet bekend.