Date 1995-12-04
Publication De Standaard
Performance(s) Montagnes Russes
Artist(s) Vandervost, Lucas
Company / Organization De Tijd
Keywords doornaert • montagnes • kermis • nadia • russes • marie-rose • patrickje • magazijnier • noël • volkse
Drama over incest lost tweespalt niet op
De tekst, gespeeld in het
De buitenwereld wordt gewantrouwd, met haar wetten en reglementen die niet die van deze kleine wereld zijn. Het inschrijven in een school van het vaderloze kind Patrick (dat we nooit te zien krijgen) is daarom een bron van zorgen. Het verschijnen van landmeters of een konflikt met de notaris eveneens.
Dit is allemaal vrij herkenbaar. Tegelijk haalt de tekst echter de gewone verhalende logika onderuit, om een cyclische en zelfs mythische tijdsbeleving op de voorgrond te halen. De verschijning van de kermis, en het uitblijven van het koninginnestuk ervan, de "montagnes russes" die maar eens in de zeven jaar komen, is een centraal zinnebeeld. De kermis is het moment waarop oude spoken uit de levens van deze mensen weer springlevend worden.
Die oude spoken zijn belangrijke initiatie-momenten of ontsporingen uit hun levens. Zo begint
Het gevolg is dat er geen logische voortgang van de plot meer is. Hoe verder het stuk gaat, hoe minder de woorden van de personages direkt betrekking hebben op hun handelen of dat van anderen. Herinneringen en belevenissen in de tegenwoordige tijd staan met dezelfde realiteitswaarde naast elkaar.
Je krijgt dus een stuk dat voortdurend kantelt tussen zeer herkenbare situaties met volkse figuren uit een niet zo ver verleden, en een tweede plan waarop "eeuwig-menselijke" problemen aan de orde zijn. Het is dansen op een slappe koord. Regisseur
De kostuums hebben niets te maken met de kleding waar in het stuk naar verwezen wordt, maar zijn gesofistikeerd hedendaags. Het interieur van de woning is gereduceerd tot opgehangen vlasvezelplaten met motieven van ruitkleedjes en tegeltjes. En zelfs de dialektische wendingen worden met een vlekkeloos Nederlands aksent uitgesproken. Kortom, Vandervosts benadering wringt soms op een storende manier met de volkse taal en situaties van het stuk.
In de tekst zit bovendien een suspense-element. Een van de belangrijke tema's van het stuk is incest. Dat is op zich geen goedkope vondst: een besloten, mensenschuwe wereld met een eigen taal en regels is de essentiële figuur van incest. Het "whodunit"-element (wie is de vader van het kleine
De ene akteur weet al beter om te gaan dan de andere met de tekstproblemen waar de regie tegen botst.
Je vraagt je af of de regisseur wel de goede kaart getrokken heeft in zijn benadering van de tekst. Wellicht zou een meer realistische benadering makkelijker een brug hebben kunnen slaan tussen de twee aspekten van de tekst.
Nog tot 9 december in de studio van het