Date 1995-10-04
Publication De Standaard
Performance(s) Les villes, les haines
Artist(s) Lauwers, Jean-Christophe • Piemme, Jean-Marie
Company / Organization
Keywords respekt • ordehandhavers • jeugdhuis • vossenstraat • piemme • dolende • ridder • buurt • terrein • zoiets
Jonge bewoners van Marollen spelen hun eigen leven
Deze voorstelling op zuiver artistieke mérites beoordelen heeft weinig zin. Het "Théâtre d'Oc" ging een samenwerkingsverband aan met jongeren van het jeugdhuis aan de
Het voorstel: verplaats de energie van jullie leven op straat, de kleine vandalenstreken maar ook de frustrerende zoektocht naar werk of de moeilijke en gewelddadige kontakten met de ordehandhavers, naar de scène.
En wat voor een scène: een open terrein in het midden van een gesloten bouwblok, de "impasse des escargots". Van alle kanten kijken de ramen van de belendende huizen uit op dit open terrein, volgestouwd met autowrakken en afgedankte bussen, in een halve cirkel opgesteld.
De scène is niets anders dan het open veld dat overblijft. Wat tegen elkaar aangeschoven cafétafels zijn een geïmprovizeerd verhoog voor muzikanten en vanaf het balkon van het aanpalende jeugdhuis maakt af en toe iemand zijn opwachting. Verder is er niets gedaan om de grauwe werkelijkheid van dit soort restgebieden in een verpauperde buurt op te smukken.
Als je via een grote ijzeren poort het terrein opwandelt, tussen luidruchtige jongeren uit de buurt, en je een plaatsje zoekt tegen de kou in een van de wagens of de bus, ben je bijna vanzelfsprekend vatbaar geworden voor het verhaal van de mensen die in deze buurt (moeten) leven.
Dat is geen vrolijk verhaal. Een korte film toont de wederwaardigheden van een zoon van
Na die inleiding begint het "teater". Lauwers en
Een en ander wordt tamelijk realistisch gedemonstreerd door plotse overvallen van politiemensen met bivakmutsen die met hun wagen op het groepje inrijden. De gespannen verhouding tussen de ordehandhavers en de jongens vormt trouwens zowat de rode draad van het stuk, dat eindigt met een smadelijke aftocht van de dolende ridder.
Respekt
Zo bekeken is de voorstelling nogal ongenuanceerd: het lijkt wel alsof de rollen van de "goeden" en de "slechten" gewoon omgekeerd zijn. Toch is het subtieler dan dat. De tussenkomst van een
Het
Een voorstelling als deze, hoe krakkemikkig ze vaak ook geakteerd mag zijn, heeft zeker haar belang. Ze brengt buitenstaanders een inzicht en een begrip voor deze wereld bij op een erg direkte manier. Ze leidt ertoe dat bezoekers na de voorstelling druk beginnen te diskussiëren met bewoners van de wijk. Teater als een forum waar mensen maatschappelijke kwesties bespreken, het komt eigenlijk nog maar zelden voor.
Nog te zien tot 7 oktober, telkens om 20 uur. Een ticket is te koop