Date 1995-05-23
Publication De Standaard
Performance(s) If you couldn't see me • M.O.
Artist(s) Trisha Brown
Company / Organization
Keywords koreografie • rauschenberg • gewichtloosheid • wereldpremière • inventiviteit • doorlopen • bewegingen • aparte • solo • afveren
Fijnzinnig samenspel tussen muziek en dans : Trisha Brown brengt wereldpremière in de Munt
Vooraf danst
Toch geeft dat niet het gevoel alsof je naar de vreemde kapriolen van een plooibare ledepop zit te kijken. Daarvoor zijn de bewegingen
Haar bewegingen lijken voort te komen uit een biezonder scherp aanvoelen: de kracht die ze ontleent aan het afveren vanaf de grond kan ze prachtig geleiden door haar lichaam. Het geeft een vreemde gewichtloosheid aan haar dansen. Het toont aspekten van het bewegende lichaam waar je in het dagelijks leven nauwelijks aan zou denken.
De muziek van Rauschenberg funktioneert totaal onafhankelijk van de dans, als een klankdecor met zijn eigen sfeer. Terwijl het publiek de zaal binnenkomt is die muziek trouwens al te horen. Het aparte van deze solo is dat Brown hem danst met de rug haar het publiek.
Door een belichting die ook vooral van boven af en van achter komt lijkt het wel alsof je over haar schouders heen mee een denkbeeldige zaal in kijkt die voor haar ligt.
In
Soepel
In de bewegingstaal zie je een zelfde inventiviteit als in de solo. Het zoeken naar een logische en soepele afwikkeling leidt tot vele, verrassende oplossingen. Maar de muziek brengt wel een
Het beeld dat onstaat is minder grillig, vrij vloeiend. Er ontstaan duidelijke looplijnen, symmetrieën en parallellen. Je ziet
De klemtoon komt daarbij vaak erg nadrukkelijk op de benen te liggen. Een terugkerende beweging is een wijde spreidstand met gebogen knieën van de benen: het lichaam veert hierboven heen en weer en schiet dan vooruit.
Het plezier van de vele variaties op een grondtema in de muziek van Bach wordt gereflekteerd in het kennelijke plezier om bewegingen op hun kop te zetten. In een canon zie je twee mannen in spiegelbeeld over de scène bewegen. Hun ruggen zijn op een vreemde manier van elkaar weggebogen, alsof ze elkaar met een onzichtbaar touw in evenwicht aan het houden zijn. Een andere leuke vondst is een rijtjesdans, waarbij alleen de voorste danser voluit beweegt. De anderen achter hem volgen, met een heel klein tijdsverschil, en steeds gedempter, deze bewegingen, alsof ze allen door elastiekjes aan elkaar verbonden zijn.
Vertaling
Een heel enkele keer verdwijnt in deze voorstelling de spanning tussen muziek en dans. Als mannen en vrouwen, opgesteld langs twee aparte lijnen, nu eens langs elkaar schuiven, dan weer haaks elkaar kruisen, krijg je een wel erg letterlijke vertaling van de muziek naar de dans. De verrassende inventiviteit in bewegingen en kombinaties van grote en kleine groepen maakt dan plots plaats voor een erg simpel beeld. Dit soort zwakke momenten is verbazingwekkend schaars voor een avondvullende koreografie, die als geheel van een biezondere, levendige en sensibiliteit voor dans en muziek getuigt.