Date 1995-05-20
Publication De Standaard
Performance(s) The Answering machine
Artist(s)
Company / Organization
Keywords ill • verveeld • aangesproken • paranoia • iunker • finn • uitschieten • spichtig • machteloosheid • belonged
Frank Vercruyssen op zoek naar houvast in woordenbrij
Het speelvlak van het
Dat deze povere aanzet van een persoonlijke geschiedenis ogenblikkelijk verbonden wordt met de allergroptste geschiedenis, koning inbegrepen, laat in het spreken van deze man een zekere paranoia doorsijpelen.
Die omschrijving is zeer letterlijk bedoeld. Bij de aanvang staat hij helemaal achterin het speelvlak. Spichtig. Met armen, handen en vooral vingers die als vreemde, mechanische aanhangsels van een verstard lichaam uitschieten en ingetrokken worden. Soms gaat hij even door de knieën, alsof hij een sprong wil maken naar iets dat hij in het voorbijgaan wil vatten. Het is een vreemde lucht-koreografie. Nog voor een woord gezegd is, suggereert ze het zoeken naar een betoog, een konklusie, die zich afspeelt in het hoofd van deze man.
Gek
Als dan de eerste zinnen volgen, die uit niet meer dan stoplappen, tussenwerpsels en voornaamwoorden bestaan, weet je dat hier iets grondig verkeerd loopt, althans volgens gangbare normen.
Op dat moment ben je als toeschouwer nog de afstandelijke observator, die snel de kategorie "een geval" opduikelt en het gebeuren daarmee plaatst. Op afstand. Maar dat komfort brokkelt af naarmate Vercruyssen de voorkant van het plateau nadert. Hij richt steeds rechtstreekser het woord tot de kijker, nodigt hem uit om de zaken mee op een rijtje te zetten. En dan kan je wel denken: "het zijn zijn zaken", Vercruyssen weet zich letterlijk en figuurlijk in zo'n bochten te wringen; dat je je toch direkt aangesproken voelt, op zwakke plekken.
Het is net als wanneer je door een gek aangesproken wordt: je voelt je verveeld om de opdringerigheid, maar daaronder zit altijd ook wel machteloosheid en zelfs angst. Het is altijd ook een konfrontatie met de kwetsbare kanten van een normaliter zelfverzekerd zelfbewustzijn. De tekst voegt daar, al gebeurt dat niet expliciet, een politieke dimensie aan toe.
Uit de verwarde verhalen komen tussen de vermeldingen van reizen over heel Europa vlagen van perversie naar boven. Uiteindelijk begrijp je dat deze man ook geïnterneerd is of was. Misschien als een oorlogsmisdadiger. Zijn nette pak wijst in alle geval op een respektabiliteit die haaks staat op zijn paranoia. Op die manier lijkt deze voorstelling ook te verwijzen naar de psychische realiteit van politieke terreur, zoals bij voorbeeld in
Nog te zien in de Studio's van het