Date 1995-01-28
Publication De Standaard
Performance(s) Carlo/Montage
Artist(s) Rogie, Piet • Van der Pluym, Annamirl
Company / Organization
Keywords graham • bankje • kleed • laber • voeten • piet • ernaast • annamirl • martha • koreografen
Gents dansfestival brengt montage en hommage : Wisselende kwaliteit bij Rogie en Van der Pluym
GENT -- Het
Cargo/
Wat Rogie precies beoogt met deze voorstelling is moeilijk uit te maken.
Zijn bewegingen zijn op een vreemde manier verknipt, alsof hij, zoals de titel suggereert, inderdaad een montage gemaakt heeft van uiterst disparate fragmenten. Een fragment, helemaal in het begin van de voorstelling, is zelfs fascinerend: Rogie zijgt op een verwrongen manier op de grond neer, met alle ledematen, handen en voeten in andere richtingen uitgedraaid. Maar op andere momenten, als er gejongleerd wordt met een emmertje op het hoofd of een oud fotoalbum, vraag je je echt af waar dit allemaal toe leidt.
Deze voorstelling geeft op zijn minst de indruk ver van af te zijn. De biezonder beperkte technische kapaciteiten van Laber, die de wilde uithalen en complexe opeenvolgingen van bewegingen van de koreografie nauwelijks aankan, verhogen de onsamenhangendheid ervan tot een punt waarop je alle belangstelling verliest.
Dat laatste kan je niet beweren van de korte solo van
Zij verschijnt in een lang, mouwloos kleed dat tot over haar voeten valt, en torst een eenvoudig houten bankje boven haar hoofd. Al is het kleed gemaakt van een elastische stof, het maakt haar stramme bewegingen wel aannemelijk. Haar voeten lossen nauwelijks de grond, als zij het ene been stijf gestrekt voor het andere zet, zo ver als het kleed toelaat. Omdat je haar in profiel ziet lijkt ze wel een
Een ander beeld dat snel opduikt is een figuur van
In wat volgt krijg je dan een beeld van een smartelijke, smachtende vrouw dat verwant is met beelden van
In welke mate in dit eerbetoon ironie schuilt, valt moeilijk te achterhalen. Toch doet het einde van het stuk vermoeden dat die aanwezig is. Van der Pluym zet het bankje recht, gaat ernaast staan, en kijkt onbewogen de zaal in. Zij gaat dan plots af, en het publiek kan nog een hele tijd het bankje, net zo hoog als de danseres, bekijken.
Alsof het net even veel- of nietszeggend is.