Date 1994-10-13
Publication De Standaard
Performance(s) CRWDSPCR • Enter
Artist(s) Cunningham, Merce
Company / Organization
Keywords crwdspcr • enter • ocean • groepen • programma • elektronische • dansers • koreografie • reusachtige • computertekening
Cunningham danst tot de kijker duizelt : Legendarische koreograaf verrast met twee programma's in deSingel
ANTWERPEN -- Wie dacht dat het na het magnum opus
Toch blijft hij trouw aan zijn aloude uitgangspunten. Bij het opzetten van een stuk legt hij vooraf geen intentioneel verband vast tussen de muziek, de scenografie en de dans. Het grondidee blijft dat elke klank, elke beweging en elke kleur op zich interessant en "mooi" kunnen zijn. De neutrale nevenschikking ervan kan een onverwachte schoonheid opleveren, die langs een intentionele weg niet te bereiken zou zijn.
Bewegingen en posities worden gegenereerd via toevalsprocedures. Cunningham maakt bij dat zoekproces gebruik van een computerprogramma: de kombinaties van armen, lichaam, heupen en benen in een positie die hij zo op het spoor komt, test hij dan met de dansers op hun uitvoerbaarheid uit. Zelfs "onmogelijke" bewegingen blijken dan toch soms te lukken, als twee dansers elkaar vasthouden.
In het eerste programma van deze
Die levendigheid komt ook terug in de koreografie door een zeer uitgebalanceerde, betoverende afwisseling van ritmes. Als het doek opengaat zie je alle twaalf de dansers stilstaan tegen de achterwand , met twee dansers prominent in het midden. Zij beginnen een duet, waarna alle dansers plots beginnen te bewegen. Ze klonteren als groepjes aan elkaar en drijven dan weer uiteen als nerveuze vissen in een bokaal. Bovendien heeft zowat elke danser in deze grillige groepsbeweging zijn eigen ritme en beweging. Heel opmerkelijk is een danser die als het ware in de lucht fietst, al doet zo'n beschrijving niet echt recht aan wat je werkelijk ziet.
Groepen
In het verdere verloop van de voorstelling verdwijnen en verschijnen groepen, zodat je soms slechts een of enkele dansers op de scène ziet. Zo ontstaan merkwaardige kontrasten tussen ijle ogenblikken en andere waar grote groepen dansers uitgesproken synkroon bewegen. Op een bepaald moment zie je zelfs het hele ensemble gelijktijdig over de breedte van de scène evolueren.
Die spanningen tussen kleine en grote groepen, tussen chaotische beweging en synkroniciteit, tussen snel en traag maakt deze koreografie zeer fascinerend. Dat effekt wordt zeker mee bepaald door de onwaarschijnlijke virtuositeit van de dans, wat op de eerste avond bleek toen een danser bij een soort knipmes-sprong ongelukkig neerkwam en de scène moest verlaten.
In deze voorstelling wijzigen de kostuums van de dansers ook geleidelijk, van lichte, vleeskleurige pakjes met hesjes met rode strepen voor de vrouwen, naar een volledig zwarte kledij. Marsha
De koreografie is op het eerste gezicht minder "crowded" dan in
Wat deze
Het eerste programma is vanavond nog te zien in deSingel, het tweede programma, met de oudere werken "Inlets" en "