Date 1994-09-22
Publication De Standaard
Performance(s) Oefening op de moeder en de zoon
Artist(s) Heuer, Marlies
Company / Organization Theater Carrousel
Keywords zoon • steenbergen • weygers • miskennen • arlette • heuer • wouter • -jarige • stapel • woordenstroom
Inventaris zonder begin of einde : "Oefening op de moeder en de zoon"
De woorden die moeder en zoon gebruiken zijn bijna onpersoonlijk. Het zijn uitroepen als "
Dat is minder gek dan het lijkt. De tekst van het stuk is een lange woordenstroom die heen en weer golft tussen moeder en zoon. De cliché-taal, de rijmelarijtjes en de vreemde opsommingen worden slechts af en toe onderbroken door erotische associaties en kleine verwijzingen naar de konkrete leefomstandigheden van deze twee mensen. Klaarblijkelijk ligt de moeder op sterven -- of is wat we zien een herinnering van de zoon na haar overlijden? -- en we vernemen ook dat ze het haar zoon nooit helemaal heeft kunnen vergeven dat hij haar verlaten heeft om met een andere vrouw te gaan leven.
Die kleine hints volstaan om vrij snel een vermoeden te krijgen van de sterke band (met een niet te miskennen incestueuze onderstroom) tussen deze twee mensen. Zo sterk dat zij zich niet in de objektiverende vorm van een heldere verwoording laat vatten.
Wat zij met elkaar hebben is een chaotisch kluwen van emoties en gevoelens dat de grenzen tussen hen beiden laat vervagen. De zoon wordt soms als het ware opgeslorpt door de moeder en vice versa. In zo'n situatie is er niet echt plaats voor twee psychologieën die zich in een dramatische handeling ontwikkelen. Moeder en zoon blijven aan elkaar hangen, blijven hun twee-eenheid herhalen, en daar zijn alle woorden of geen enkel woord goed voor.
Grillig
Het is de enscenering van regisseur
Nu eens verpersoonlijkt zij de jonge moeder die in pralerige uitgaanskledij pronkt tegenover haar kleine zoontje. Even later lijkt zij een half-demente oude vrouw die vreemde kreten slaakt. Op nog een ander moment lijkt ze op een zo kinderlijke manier gecharmeerd door haar zoon, die een gedichtje over moeders voordraagt dat ze op de toppen van haar tenen achter hem voorbij sluipt om het tafereel vooral niet te onderbreken.
Meer dan eens lijkt
Dat maakt
Heuer heett dat allemaal zeer zorgvuldig geënsceneerd. Ze wordt prachtig ondersteund door haar twee akteurs. Toch levert dat geen voorstelling op die op dezelfde manier boeit als de tekst. Door de wijze van ensceneren, waarbij de personages bedeeld worden met
Al geeft de tekst zeker wel aanleiding tot een en ander, de enscenering neemt toch iets weg van de fascinatie die uitgaat van de onverbiddellijke, bijna onbegrijpelijke logika ervan.
Nog te zien in de benedenzaal van de