Op twee plaatsen in Antwerpen vindt van 19 mei tot 5 juni de zesde editie van het dansfestival De Beweeging plaats. Het festival opent met Nadine Ganases Falling. Het produktiecentrum De Beweeging dat het festival organizeert, spant zich al tien jaar in om beginnende koreografen en andere podiumkunstenaars te steunen. Tijdens het festival is niet alleen nieuw werk te zien, maar treden ook kunstenaars aan die in de loop der jaren door De Beweeging gelanceerd werden. Dit jaar werkt De Beweeging nauw samen met de kultuurfaktorij Monty, die haar zaal ter beschikking stelt.
De Beweeging koos altijd al voor vernieuwing. Daarom was de kwaliteit van de produkties in voorbije festivals soms ongelijk. Dat is wellicht ook nu het geval. Maar in de loop van tien jaar werking konden betere koreografen, zoals Alain Platel, José Besprosvany en Nicole Mossoux mede dank zij De Beweeging hun eerste voorstelling maken.
Het budget van het festival De Beweeging is klein: 2,5 miljoen. Door samenwerking met andere huizen -- Monty stelt zijn zaal gratis ter beschikking -- is Herbert Reymer, die de algemene leiding van de vzw heeft, erin geslaagd een vrij grote affiche samen te stellen.
De hoofdbrok van het festival zijn tien voorstellingen, De Beweeging maakt zelf het onderscheid tussen drie groepen. Onder de noemer Nieuw, beloftevol werk kan men kijken naar Olivia Maridjan-Koop, Simone Sandroni en het duo Monica Klinger en Carmen Blanco Principal. Maridjan-Koop is een Brusselse, opgeleid in de Folkwang Dansschool in Essen.
Ze danste bij de Mark Morris Company en bij Joachim Schlömer. Samen met de Italiaanse Livia Patrizi, die ook in Essen studeerde en later bij Mats Ek danste, brengt zij de dubbelvoorstelling Le rêve/pas perdu. Simone Sandroni danste zes jaar bij Wim Vandekeybus' Ultima Vez en probeert het nu op eigen houtje met See me and suffer. De Zwitserse Monica Klinger werkte mee aan Thierry Salmons Troyenes en Des passions. Bij Salmon ontmoette zij Carmen Blanco Principal, met wie ze La danse des pas perdus maakte.
Stuivenberg
Nieuw zijn ook de "werkstukken" die het publiek in de loop van een Promenade-projekt ziet op vijf verrassende lokaties in de wijken Stuivenberg en Dam. Het gaat om werk van Veerle Bakelants, Bert van Gorp en Sean Tuan John, Christine De Smedt, Dirk Opstaele en Neil Cadger. Border Stories van Cadger is een kreatie, speciaal voor dit festival gemaakt. De buurten waar de lokatievoorstellingen plaatsvinden hebben een volks karakter en er leven mensen uit verschillende kulturen. De Beweeging wil de festivalbezoeker meteen kennis laten maken met dit onbekende stuk Antwerpen.
Het festival wil niet alleen nieuw werk tonen, maar ook dat van kunstenaars die tijdens voorbije edities zijn geïntroduceerd. Zo kan men gaan kijken naar Nadine Ganase (ex-Rosas) met Falling, de voorstelling Tweelingen in een regie van Dirk Opstaele, door Leporello en Volle Petrol, Anne Huwaert met La dame du lion en de nieuwe voorstelling van Doriane Moretus, Exils. Moretus werd tijdens de laatste editie uitgeroepen tot revelatie het festival.
Ten slotte is er nieuw werk van Marc Vanrunxt. Vanrunxt werkt sinds enkele jaren in Nederland, omdat erkenning en subsidies hier uitbleven. In Groningen maakte hij bij het gezelschap Reflex The power of love. De koreografie wordt in een dubbelprogramma van Reflex gekombineerd met Etude voor François van Jappe Claes, die in Vlaanderen naam maakte als regisseur van Theater Teater.
Alain Populaire met zijn koreografie Ophelia's voor Elizabeth Maesen is op zichzelf een aparte kategorie: een voorstelling die "opvalt door haar biezonderheid, maar nauwelijks bekend is," heet het. Populaire maakt verstilde voorstellingen met een aparte sfeer, die soms indrukwekkend is. Nu ook zijn gezelschap niet langer gesubsidieerd wordt, wil de Beweeging het publiek toch een kans geven om zijn werk te zien.
Video
Omdat het produktiehuis De Beweeging tien jaar bestaat, zijn in het festival ook video's en een tentoonstelling met foto's van hoogtepunten van vroegere edities opgenomen. De laatste belicht de samenwerking van De Beweeging met elf koreografen. Ze is dagelijks te zien op het binnenplein van de ruimte in de Gasstraat. De toegang is gratis.
In het deel video vindt men veel werk uit de BRTN-serie De dans ontsprongen, naast produkties van Plateau, Konrad Maquestiau en De Beweeging zelf. De video's zijn telkens een half uur voor de voorstellingen te zien, zowel in de Monty (21 .30 uur) als in de zaal van De Beweeging aan de Gasstraat (19.30 uur).
Een laatste evenement naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de VZW De Beweeging is het debat op l juni om 16 uur. Koreografen, organizatoren van voorstellingen, leden van de Raad voor de Dans, perslui en een afvaardiging van het Ministerie van Kultuur hebben het dan over Tien jaar dansbeleid in Vlaanderen.
Als begeleider van jonge koreografen staat De Beweeging niet alleen. Ook de Gentse Vooruit en Stuc en Klapstuk in Leuven zijn de laatste jaren aktief op dit terrein. Maar zij leggen zich ook op andere dingen toe, terwijl De Beweeging zich tot deze aktiviteit beperkt en daar ook een echte voorloper was.
De Beweeging moet het stellen met karige werkingsmiddelen. Met de steun van Antwerpen 93 bouwde de VZW onlangs een ruimte aan de Gasstraat om tot produktiecentrum. Zo kan ze de kunstenaars die ze onder haar vleugels neemt ook werkakkommodatie bieden.
Antwerpen, De Beweeging, Gasstraat 90 en Monty, Montignystraat 3, van 19 mei tot 5 juni, inlichtingen en plaatsbespreking: 03-225.10.66.