Date 1994-05-03
Publication De Standaard
Performance(s) 6&8
Artist(s) Van Gorp, Bert
Company / Organization
Keywords dansfragmenten • simplisme • peeters • akteurs • buitenwereld • carine • sean • john • gorp • kinderlijke
Valse vrolijkheid van jaren zestig
De cast van vier dansers is zelfs uitgebreid met twee akteurs,
Voor de eerste scène is het decor, met lange rijen omgekeerde kanonnen cola-bekertjes, omgebouwd tot een soort cat-walk van een mode-défilé of een glitter-show. Een na een komen de zes dansers en akteurs tot voor op de scène, waar ze bevriezen in koldereske poses met plastic vliegtuigjes, tupperware-potten en meer van die sixties-spullen. Dat, en de felgekleurde pakjes van de dansers geven het gevoel te kijken naar snapshots van spelende kinderen die opgeklopt zijn tot music-hall-allures. Alleen de akteurs,
Die licht absurde prezentatie zet de toon voor de hele verdere voorstelling. De dans speelt zich altijd op de scène af, terwijl de akteurs zich terugtrekken in een klein kamertje, hoog boven het achterdoek van de scène. De dans exploreert de magie van de populaire beeldkultuur van de jaren zestig, zoals die te vinden is in tv-shows, muziek, mode en film. Dat gebeurt met vaak zeer komisch aandoende, hoewel louter abstrakte, koreografieën.
Heftig arm- en beengezwaai, dat toen blijkbaar voor vrolijke dans doorging, bepaalt de toon. Het
De aktie van de akteurs werkt hier als een verhelderende kommentaar. Uit wat ze doen en vertellen, zou je kunnen afleiden dat het om twee perverten gaat die kinderen gebruiken in allerlei spelletjes en ze dan vermoorden. De boze buitenwereld, die bij de opening al werd aangekondigd. Maar je ziet ze bijna altijd in een kleine huiskamer. Een scène maakt duidelijk dat hun morbiditeit wel eens een kinderlijke fantasie zou kunnen zijn, die het huiselijk verdriet op de buitenwereld projekteert.
John en Peeters kijken naar de televisie. Ze bekommentariëren een film met veel pseudo-inleving in het drama dat zich daar afspeelt. Achter hen staat
Ondanks de schijnbaar luchtige toon en de gekheid van deze voorstelling, levert de som van de vele associaties die kriskras aangedragen worden, toch een koherent, en niet zo vrijblijvend verhaal op. Een bezwaar tegen de voorstelling, zoals ze er nu staat, is dat een aantal dansfragmenten niet echt af is of zelfs wat overbodig lijkt. De voorstelling moet blijkbaar nog een rijpingsproces doorlopen.
Op toernee in