Date 1994-04-27
Publication De Standaard
Performance(s) Pulcinella
Artist(s) De Mey, Michèle-Anne
Company / Organization
Keywords stravinsky • michèle-anne • vangnet • commedia • russes • volksmuziek • arte • charleroi • dell • kombinatie
Flauwe Pulcinella van Michèle-Anne De Mey
Die aanvulling hoeft niet te verwonderen:
Zoals Stravinsky de originele muziekfragmenten demonteert en herschikt in andere ritmes, harmonieën en sonoriteiten, zo herinterpreteert
Daar zijn veel redenen voor. De belangrijkste lijkt vooral het te grote gemak waarmee de charmes en de inventiviteit van zowel de ballets
De bewegingstaal blijft mager; het is de herkenning van een balletfiguur die het effekt bepaalt, niet de virtuositeit waarmee ze uitgevoerd wordt.
Op zich hoeft dat ook niet belangrijk te zijn, als daar iets anders, bij voorbeeld het uitspelen van de individualiteit van de dansers of een welbewuste naïviteit, voor in de plaats komt. Dat zou trouwens mooi kunnen werken in kombinatie met de tweede commedia-laag van de koreografie. Maar daarvoor maakt de koreografie geen werkelijke ruimte vrij. En ook de rauwheid, de sterke geuren en smaken als in een circus die daarbij horen, zijn hier verdund tot lauwe grapjes. Boven de verhaaltjes die verteld worden met eindeloos gezeul met een kleerkast, staan met hoofdletters de woorden "exotische vertedering" geschreven. Daarvoor ga je niet naar teater.
Pas op het einde komt de voorstelling op dreef. Dat is precies op het moment dat er een spektakel te zien is, met gevaarlijke trapeze-oefeningen boven het vangnet. Hier toont De Mey een koreografisch idee dat de moeite loont: de kombinatie van dansen onder het vangnet met stuntelig gehuppel van een aantal onkundige trapezisten in het net, terwijl een echte trapezekunstenares haar sierlijke akrobatie hoog boven het gewemel ten beste geeft. Op dat moment vergeet je even hoe dun en krampachtig beschaafd het voorgaande was.