Date 1994-03-04
Publication De Standaard
Performance(s) Naakt
Artist(s) Rogie, Piet
Company / Organization
Keywords kristin • gabi • sund • taferelen • vrouwen • tafereel • deken • afgewogen • stilering • konfrontatie
Verstilde poses van Piet Rogie
GENT --
De voorstelling is ook nadrukkelijk opgedeeld in verschillende taferelen, vaak door black-outs van elkaar gescheiden. Ze worden ook telkens gedefinieerd, door een andere belichting, andere kostuums, en een iets andere opstelling van de schaarse rekwisieten, een bed, enkele bankjes, een loshangend gordijn, een ventilator en een achterband met gordijnen. Bij het einde van een tafereel duikt vaak één van de dansers op die de volgende scène zal beheersten, als een figurant op de achtergrond. Zo grijpen de taferelen op een bijna onmerkbare manier toch in elkaar en beginnen ze een verhaal te vertellen.
Het is Rogie zelf die als het ware de spil vormt van dat verhaal. Niet omdat hij zo prominent aanwezig is, maar net omgekeerd, omdat hij, in sterk kontrast met de in zichzelf gekeerde, maar zelfbewuste blik van de twee vrouwen, veeleer schichtig, hoekig en soms uitgesproken onhandig, de rand van de scène bewoont. Zelfs wanneer de vrouwen licht aarzelend dansen, is het duidelijk dat zij zich van die aarzeling rekenschap geven, ze tonen aan elkaar.
Bij Rogie daarentegen is de blik, de daadkracht, gefixeerd op de vrouwen. Kan hij dichterbij komen, wat zijn ze van plan,...? Al snel wordt, in een konfrontatie met
Het subtiele gebruik van de stilering en de pose, het afgewogen zelfportret, zonder psychologisering, bij de twee vrouwen, tegenover de verlorenheid bij Rogie, is een interessant, en niet zo vaak gebruikt koreografisch middel. Het is daarom lammer dat noch