Date 1993-12-12
Publication De Standaard
Performance(s) Microkosmos
Artist(s) De Keersmaeker, Anne Teresa
Company / Organization Rosas
Keywords
"Microkosmos" keerpunt in evolutie Rosas
Microkosmos kreeg in 1987 het epitheton "dansconcert" mee, omdat de ruggengraat van de voorstelling gevormd wordt door drie verschillende, lieve uitgevoerde muziekstukken, gewoon naast elkaar geplaatst zoals in elk muziekconcert. Bij het eerste en derde deel, Microkosmos voor twee piano's en
De voorstelling werd opgespannen tussen het eerste deel, een nieuw duet voor een man en een vrouw, en het laatste deel, voor vier danseressen. Dat laatste deel was strikt gesproken geen nieuwe choreografie maar een herneming van een belangrijk deel van de gedanste fragmenten van
Het laatste deel van Microkosmos is daarmee de laatste voorstelling van
De personages die door de choreografie gaan schemeren zijn nog geen volwassen vrouwen, maar ook geen kleine meisjes; ze hebben al weet van mogelijke relaties met mannen, maar zijn er niet echt aan toe. Voorlopig dansen ze wat samenzweerderig samen hun dromen angsten uit; af en toe spelen ze hun onhandige onvolgroeidheid brutaal en uitdagend-overdreven uit.
Het duet tussen man en vrouw in het eerste deel staat haaks op deze wereld: het unisono is definitief verbroken. Het treedt ook puur-koreografisch niet meer op de voorgrond in latere voorstellingen. Een droomwereld is vervangen door gedeelde ervaringen tussen man en vrouw. "Tussen hen in liggen vele, ook onuitgesproken dingen die zich in hun korte ontmoetingen geaccentueerd door
Verhelderend
De herneming van dit stuk gebeurt met nieuwe dansers, op
Door de enscenering, een kale ruimte met witte wanden en kaal licht als van een feestzaal ergens een school in de provincie, springt het op-elkaar-aangewezen-zijn van muziek en dans
De hernieuwde kennismaking blijft een bijzonder evenement. Zij reveleert de spanning die er bestaat tussen de choreografie met haar ijzersterke, bijna wiskundige logica, en de uitvoerders. In het
Al deze kleine verschillen, niet meer dan rimpelingen op een zeer strikte partituur, maken van dit soort voorstellingen meer dan wat amusement: een belevenis.
Nog te zien in het