Date 1993-05-13
Publication De Standaard
Performance(s) Le sommeil des malfaiteurs
Artist(s) Sagna, Caterina
Company / Organization Nadir
Keywords malfaiteurs • sommeil • elegant • caterina • vervreemding • betrokkenheid • houdingen • indikatie • tango-ritueel • slaapwandelaars
Sagna misleidend en afstandelijk
De voorstelling begint in het schemerduister, op een volledig kale scène, waar enkel twee stoelen en helemaal achterin een tafel staan. De klankband, een montage van melancholische muziek en geroezemoes, roept de sfeer op van een bar of een nachtelijk feest dat op zijn einde loopt.
Twee vrouwen en drie mannen, vrij elegant gekleed, maken zich langzaam los uit de schaduwen, en je merkt al snel dat er iets vreemds mee aan de hand is. De eerste maal dat een man en een vrouw tot op de voorste rand van de scène komen, omhelzen ze elkaar. Ze zakken neer op de grond en de man begint de vrouw te betasten en in allerlei houdingen tegelijk tegen zich aan te trekken. Dat lijkt nogal dwingend, maar je ziet geen krachtinspanning en zelfs maar heel weinig betrokkenheid bij de man. Evenmin is er verzet en plezier bij de vrouw. Ondanks de ogenschijnlijk gewaagde poses waarin ze terecht komen, lijkt elk gevoel afwezig.
De bewegingen komen tot stand met een koele elegantie en afstandelijkheid die net niet machinaal is. Misschien omwille van de klanken die verwijzen naar wat je in bars kan horen, doet dit even denken aan het tango-ritueel, waar de onderhuidse emotie in bedwang gehouden wordt binnen een complex en elegant spel van passen en houdingen. Maar zelfs die vergelijking loopt mank, want het element van trots en ongenaakbaarheid waaraan in tango met kleine details uitdrukking wordt gegeven, mankeert hier ook.
En plots, met een zetje in de rug door wat de titel van de voorstelling suggereert, weet je wat je ziet:
De betekenis van de volledig lege scène wordt hier dan ook zeer evident: als er een beeld is dat al op zich verlorenheid en vervreemding oproept dan is het wel dat van de lege scène. In die zin is de voorstelling niet biezonder origineel, maar de radikaliteit waarmee het uitgangspunt volgehouden wordt, is des te opmerkelijker. Als de figuren op het einde weer in het duister wegdeemsteren blijven ze nog lang in je hoofd spoken.
Caterina