Date 1993-04-21
Publication De Standaard
Performance(s) Température extérieure 0°
Artist(s)
Company / Organization
Keywords jérémie • tante • verjaardagstaart • sneeuwstorm • zevende • kind • verjaardag • bus • meid • zolder
Met busje naar toneel in verlaten huis
Plots hoor je stemmen, kinderen en volwassenen in een uitgelaten sfeer. Het verleden van de mensen die in het huis leefden duikt weer op en materializeert zich even later, als de meid,
Dat is de aanzet van Température extérieure 0°. Je wordt geleidelijk ondergedompeld in een biezondere dag in de geschiedenis van dit huis. Het lijkt alsof de tijd er is blijven stilstaan op de zevende verjaardag van de kleine
Dat is precies waar het in deze voorstelling om gaat: de overgang van de kindertijd naar de wereld van de grote mensen. Als je daarna door het huis wordt gevoerd, eerst door de drie vrouwen, later door twee opgeschoten jongens die elkaar
De geuren en klanken van het oude huis betrekken je vanzelf heel dicht bij het gebeuren. Je wandelt tussen natte lakens die te drogen hangen, over de zolder vol oude kleren, door de eetkamer met de verjaardagstaart, al die fascinerende dingen waar je de betekenis nog niet van kent.
Sneeuwstorm
Het centrale verhaal, waarvan de samenhang je in flarden duidelijk wordt, is dat de kleine
Door konversaties die weerklinken wordt de fantazie van het kind weer opgeroepen. Het weigert te geloven dat het meisjeskleedje dat hij in een kast vond, van zijn tante is. Die anekdote staat ook overduidelijk voor de weigering om op te groeien.
De twee mannen maken de brug tussen het heden van de toeschouwers en het verleden van de vrouwen. Door hun vreemde jongensachtige bezigheden en hun gesprekken die soms zo uit
Op de oude zolder zie je ze plots de tante, de onheilsboodschapper die door haar kleedje de waarheid bracht dat je willen of niet opgroeit tot volwassene, gebonden als een worst uit een doos opduikelen. Net als ze haar ritueel willen vermoorden, komt de meid naar boven om te zeggen dat ze zich moeten wassen en gaan slapen.
De voorstelling is mooi opgebouwd. Je wordt dicht betrokken bij het gebeuren, door de manier waarop de akteurs je door het huis leiden, de aankleding ervan, maar ook door de manier waarop ze met het publiek omgaan. Je wordt wel rechtstreeks aangesproken, maar die kunstgreep is goed gedoseerd. Zodra het verhaal zich ten volle begint te ontrollen, word je niet meer direkt betrokken. De beelden die je dan voorgetoverd worden, zijn trefzeker gekozen om de leefwereld in de jaren vlak na de oorlog van een kind op te roepen.
De dubbelzinnige positie van de twee mannen geeft aan die melancholie een dubbele bodem. Daardoor bevind je je wat in de positie van het kind dat probeert uit te zoeken waar het allemaal over gaat en dat is ook de vraag die op het einde gesteld wordt: "Zijn we niet allemaal een beetje
Te zien tot en met 23 april. Er zijn twee voorstellingen per avond. De bus vertrekt om 19 u. en 22.30 u. aan