Date 1993-03-05
Publication De Standaard
Performance(s) May B.
Artist(s) Marin, Maguy
Company / Organization
Keywords beckett • becketts • sukses • individualiteit • effekten • meeprofiteert • vergevorderd • overmant • funkties • schooiers
Maguy Marin aan herbronning toe
De hernieuwde kennismaking, nu de voorstelling niet meer meeprofiteert van het aanvankelijk entoesiasme voor het fenomeen dans in
Marin heeft dat vertaald in een krachtig beeld. De tien dansers, vijf mannen en vijf vrouwen, zijn helemaal witgekalkt en gehuld in lompen, met gekromde ruggen, verkrampte handen en schouders. Hun individualiteit en hun sekse gaat bijna volledig verloren in de manier waarop ze mechanisch en in blok voortsjokken. Het onderscheid berust volledig op de
Pas daarna krijgen de dansers een meer afgetekende eigen individualiteit. Ze verdwijnen achter de scène en komen terug op om enkele bekende figuren uit het dramatisch oeuvre van
Wat datzelfde is wordt dan in een derde deel, op muziek van Gavin Bryars, getoond. Het gaat om de mens, die ondanks de aanwezigheid van anderen, reddeloos alleen staat in het universum. De redeloze angst die hem overmant kan hij alleen op een afstand houden door zich van alles af te keren.
Ook hier heeft Marin een mooi beeld voor gevonden: steeds dezelfde groep arme schooiers steekt schuin het podium over, op steeds dezelfde eerst aarzelend-wantrouwige, en dan meer haastige manier. Bij elke overtocht vallen er een of meerdere dansers af, tot de laatste ten slotte alleen de tocht onderneemt, en in het midden van het podium plots verbijsterd blijft stilstaan. Applaus én doek.
Marin toont hier vooral dat ze een voorstelling biezoner goed kan timen, een scherp oog heeft voor de opbouw van betekenisvolle effekten. Het irritante is wel dat het ook overduidelijk om effekten gaat. De illuzie van de voorstelling is dat er een ultieme, en dus woordeloze, betekenis van
Het sukses dat Marin oogst, heeft veel te maken met het verraad dat ze aan
Nog te zien vanavond in het