Date 1993-01-23
Publication De Standaard
Performance(s) Les échelles d'Orphée
Artist(s) Nadj, Josef
Company / Organization
Keywords brandweerkorps • echelles • eenstemmigheid • orphée • marionettentheater • kantor • recensie • voorkeur • fanfare-uniformen • stevan
Nadj maakt burleske met ledenpoppen
ANTWERPEN -- Met
Voor Les echelles
De muziek echoot het grove klankbeeld van de fanfare, met het harde geroffel van trommel en grosse caisse, maar strijkers en houtblazers weven daar op een subtiele manier ook andere muzikale tradities door. Het klanklandschap is dan ook heel levendig en struktureert eigenlijk het visuele tumult.
De recensie zou hier kunnen ophouden, het essentiële lijkt verteld. Alleen: wat is er aan van de hele eenstemmigheid rond dit werk van Nadj? Alles en niets. Als in een op hol geslagen marionettentheater gebeurt er voortdurend wat op de scène. Telkens weer valt daarbij een voorkeur op voor het fysiek onmogelijke -- dat wat alleen met marionetten te doen valt -- en voor een populistische, maar nogal absurde grappigheid. Op elk moment kruipt er wel ergens iemand van onder het tafelkleed te voorschijn, op elk moment is er wel een grap met een minnaar die zijn bloemen uit zijn handen ziet schieten.
Net als in marionettentheater zijn de personages archetypes. De drie vrouwen stellen bij voorbeeld drie vaste types uit elke volkse klucht voor: het jonge meisje of de maagd (in het wit), de huisvrouw, nu eens meer voorbeeldig, dan weer helleveeg of eventueel zelfs ontrouwe vrouw, en ten slotte de hoer, onder andere herkenbaar aan een signifikant kleinere hoeveelheid textiel aan het lichaam.
Het tema van het brandweerkorps is aanwezig door het voortdurend bezig zijn met ladders in alle formaten en toepassingen. De man verschijnt nu eens als potsierlijk-heldhaftige, dan weer als lummelige doener. Alles in een tempo dat geen moment tijd laat om bij welk tema ook even stil te staan. Die animositeit op de scène slaat over op de zaal, het publiek geniet duidelijk van deze grand guignol.
Biezonder leuk dus allemaal. Dat verklaart ook wel de eenstemmigheid van de reakties. Er zit zoveel in de voorstelling en het is met zo'n brede borstel geschilderd, dat iedereen er wel iets in zal herkennen, en voor zover dat niet het geval zou zijn, toch nog wel kan lachen met de zoveelste val uit een venster.
In al dat spektakel kan je echter ook een wreedaardig universum zien, waarin psychologie en identiteit onbestaande zijn, waar mensen ledenpoppen zijn. Mijns inziens pleit het niet voor Nadj dat hij dat aspekt van de wereld die hij oproept, en dat in frappante tegenstelling tot Tadeusz
Nog te zien in deSingel in Antwerpen, vanavond 20 u.