Date 1992-12-15
Publication De Standaard
Performance(s) Le danze...quasi una suite • Half wrong
Artist(s) Borriello, Adriana • Petronio, Stephen
Company / Organization
Keywords borriello • petronio • wrong • overloop • adriana • lager • stilering • stravinsky • charleroi • hoge
Nieuwe dans op oude vormen
Vooral Petronio kon het ensemble tot een opmerkelijke prestatie brengen, met een opmerkelijk stuk ook. Half wrong geeft een kritische en zelfs nogal sarkastische lezing van de ballettraditie rond
Het eerste beeld toont een naakte vrouw met een lange paardestaart, gevangen in een lichtcirkel. Haar breed-plastische bewegingstaal vanuit de heupen vindt een verlengde in hoge zwaaien van armen en benen. Het vrij trage, vloeiende ritme, samen met de sterke clair-obscur-effekten, verwijst naar symbolistische natuurafbeeldingen.
Deze "ongekunsteldheid" wordt bij de entree van de hele troep op losse schroeven gezet, en niet zozeer door de manier waarop ze bewegen, maar door de wijze waarop ze gekleed zijn. Een speciaal soort dubbele body, die delen van het achterwerk en de liesstreek onthult
Daar gaat het stuk dan ook over, want Stravinsky's muziek wordt plots onderbroken door een klankcollage van
Het mooie aan deze voorstelling is de voortdurende ambiguïteit die speelt: in de dans krijg je bijna een hulde te zien aan grote klassieke en moderne koreografie, met een typisch
Ritueel
Het propos van
De basisstruktuur van de voorstelling wordt gegeven door de scène. Een hoge overloop boven het scènevlak verdeelt het gebeuren in een hoger en lager, een beetje als in
De wisselende relaties tussen de dansers onder en de vrouw boven, de kontakten die ze hebben op de begane grond, vormen zowat de leidraad van de voorstelling. Een tweede konstante is dat de bewegingstaal in grote mate ontwikkeld is vanuit alledaagse bewegingen, maar ook wel vanuit zeer vertrouwde oude danspatronen en zelfs een enkele keer vanuit gevechtstechnieken.
Op die manier wordt verwezen naar een wereld waarin de dans nog integrerend deel uitmaakte van het dagelijkse. De uitwerking door stilering en vervorming van die gegevens loopt echter wat spaak. De zin van die stilering ontgaat je af en toe,
De gevechtsscènes bij voorbeeld zijn gewoon houterig
Toch zijn er ook heel mooie momenten, en vooral in de eerste helft is er mooi danswerk te zien van de "vrouwelijke" danseres op de hoge overloop.
Nog te zien in het Palais des Beaux-Arts tot en met 19 december 1992, telkens om 20 u. 30.