Date 1992-04-05
Publication De Standaard
Performance(s) Frankenstein, of de landschappen van de ziel
Artist(s) Swarte, Rieks
Company / Organization
Keywords shelley • swarte • mary • tijdverdrijf • teatervoorstelling • rieks • nostalgie • villa • leuk • elisabeth
Frankenstein amusant
Die fascinatie voor de kitsch, waar tegelijk een wonderlijke voorstellingswereld en pöëzie onder schuilgaan wordt radikaal doorgetrokken in de speelstijl. Geregeld bevriest het toneelbeeld in een tableau vivant waar je zo de typisch 19de-eeuwse sentimentele genrestukken in kan herkennen. Bij voorbeeld: een rijke vrouw bezoekt de arme weduwe met vier kinderen, de zoon verlaat de familie om naar de universiteit te trekken, dit alles overgoten met het nodige geweeklaag.
Dit is eigenlijk de enige ingreep die Swarte uitvoert op het verhaal van
Door die setting wordt meteen ook het stuntelige, bijna ready made karakter van decors en kostuums perfekt aanvaardbaar en grappig. Een aantal akteurs voelt zich als een vis in het water bij de zwaar aangezette, vals-amateuristische speelstijl die je van een dergelijk gezelschap zou verwachten.
Maar na een tijd begin je toch vraagtekens te zetten bij de voorstelling. Wat wil
Je gaat dus bijna vermoeden dat het stuk gemaakt werd vanuit een regelrechte nostalgie naar de tijd dat het allemaal nog zo eenvoudig leek, en niemand bijgedachten had bij wat op een scène getoond werd. De tijd waarin de magie van het teater nog een automatisme was. Dit is niet meer het geval. Een voorstelling als deze, hoe leuk en genoeglijk ze soms ook is, verandert daar niets aan. Net zoals het werk van
Nog te zien vanavond en zondagavond in de