Date 1992-03-07
Publication De Standaard
Performance(s) Titanic
Artist(s) Flamand, Frédéric
Company / Organization Plan K
Keywords ijskasten • plessi • televisies • onzinkbare • flamand • boot • enzensberger • charleroi • frivool • konstruktie
Titanic negentiende-eeuws, Wagneriaans totaalspektakel
Enerzijds heb je een discours over de inhoud van de voorstelling. De Titanic wordt opgevoerd als het symbool bij uitstek van de kwetsbaarheid en de hoogmoed van de technologische beschaving. Door een stom ding als een ijsberg wordt de onzinkbare boot tot zinken gebracht. Op niet geheel duidelijke wijze verbindt Flamand dit tema met het verval van ideologieën ten voordele van de informatie-industrie en stelt tenslotte in een adem dat het spektakel "het prometeïsche dilemma van onze moderne maatschappij, waar kunst en techniek pal tegenover elkaar staan" behandelt.
In zekere zin kan je deze uitleg beschouwen als een vrijpostige parafrasering van een tekst van
Daartegenover staat de voorstelling, en die is biezonder mooi, op een estetiserende, bijna 19de-eeuwse wijze. Je zit voortdurend te denken aan tableaux vivants of gewoon aan frivool ballet (frivool, om de onortodoxe dansgrammatika dan). Oogstrelend is
Tegenover de roestige, robuuste konstruktie van het gebouw vol oude machines (die bij wijze van "entrée en matière" nog een in werking gesteld werden voor je de zaal in kon) staat een glanzend aluminium decorstuk, een lang balkvolume, meer dan manshoog en scènebreed, dat met zijn reling bovenop en zijn patrijspoorten, de geweldige indruk oproept die de onzinkbare
Binnen dat decor, dat gewenteld en gedraaid kan worden op wonderlijke wijzen, danst een groep van elf dansers, onder wie Ida De Vos. En op die dans, die de lotgevallen van de passagiers van de boot oproept, valt weinig af te dingen. Een mooie afwisseling van scènes, ludieke momenten en dramatische groepsbewegingen, een uitgebalanceerde bezetting van het speelvlak, het is er allemaal, en op een hoog technisch niveau.
In het laatste deel van de voorstelling wordt de moraal van het verhaal ten tonele gebracht, alweer met mooie objekten van
Het frustrerende van deze voorstelling is dat er totaal geen verband bestaat tussen de verklaring van Flamand en wat je in werkelijkheid ziet. Aangekondigd is een onderzoek van de laat 20ste-eeuwse "condition humaine". Wat je te zien krijgt is laat 19de-eeuws, Wagneriaans totaalspektakel, met door het Quadro
Nog te zien vanavond in het